1 447 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Stora granar
Har 2 st stora granar på tomten som vi nu har bestämt att dom måste tas bort. Grejen är den att dom är stora, mer än 3,1 m i omkrets och ser väldigt höga ut, samt att dom står c:a 7 meter från huset . Finns det någon som kan vara intresserad av att köpa sådana träd ? eller ska man bara anlita en firma som tar ned dom ? . En annan tanke var att man fraktade dom i lagoma längder till en såg och fick tillbaka fint virke, men vet inte om det är ekonomiskt försvarbart. ?
Beror lite på var du bor. En del tar ner träden mot att de får stockarna i gengäld. Bor man på "landet" som vi så har vi lämnat in stockar till bysågen och fått det sågat och hyvlat etc för en billig pennig. Av det har vi gjort fina breda golvplank. Kräver dock lite pyssel med att köra runt timret själv och torka det etc. Känns dock roligt att ha egenproducerat trägolv!
Här är en tråd. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1076933616;start=13#13
Dina träd låter lite riskabla. Jag skulle först se till att jag hade en bra hemsförsäkring. Sedan skulle jag leja ut jobbet till någon som i sin tur är försäkrad. Antingen en trädfirma eller någon som tar bort träden på egen risk. Reglera detta via kontrakt. Se till att kontraktet reglerar försäkring etc.
Hoppas att du får någon hjälp av detta.
mvh
David
Dina träd låter lite riskabla. Jag skulle först se till att jag hade en bra hemsförsäkring. Sedan skulle jag leja ut jobbet till någon som i sin tur är försäkrad. Antingen en trädfirma eller någon som tar bort träden på egen risk. Reglera detta via kontrakt. Se till att kontraktet reglerar försäkring etc.
Hoppas att du får någon hjälp av detta.
mvh
David
Klicka här för att svara