Trädgård allmänt
Hoffsan: Någon som vet en bra sida/sidor på nätet hur man anlägger en trädgård?
Evka: [citat] Hur mycket sand ska man lägga? Vi har lerjord, så för oss blir det sand innan vi lägger på planteringsjord. Jag har även en annan fråga. Vår tomt är grovplanerad i höstas. Det har ju hunnit växa en hel del ogräs under denna tid. Hur tar man bort det på bästa sätt?
Vilma: Tack för tipset. Låter som ett bra alternativ för oss i sommar!
cyanna: Och vi som var oroliga att det blir lite trist i trädgården om inte vi lägger en massa tid på det! 8) Tänka sig: vild liv OCH en koncert med minimala investeringar och arbete. Tack forumet! ;D ;D ;D ;D C
Evka: Vi började aldrig med gräsmattan i höstas utan vi har låtit tomten sätta sig ordentligt eftersom vi har fyllt ut den en hel del. Nu har vi den stora utmaningen framför oss med finplaneringen... Vi är helt nybörjare på detta och ingen av oss har tidigare bott i hus med trädgård... En fråga, sedan i höstas har det ju hunnit komma fram en hel del ogräs i "leråkern". Hur tar vi bort
Nix: Ett annat tips... Strunta i att använda balkhållare. Det är bättre att gjuta i rätt höjd, och eventuellt lägga något mellanlägg om man missat lite. Sedan slänger man dit en bit takpapp på betongen och frilägger regeln. Mer lättjobbat så tycker jag. Är man orolig för att det skall lyfta, så kan man ju nypa fast det i några av plintarna, och i huset...
patrik_t: Ett tips: Gå in på http://www.odla.nu/ där finns det massor av folk som har blommor och trädgård som sitt största intresse. ;)
gaia: Det är ingen risk att flytta lökarna. Dom flesta överlever om dom inte är skadade eller torkas ut. Jag har flyttat till och med rododendron-buskar och 1 år gammal plomonträ ;D och dom klarade sej ;D. Lycka till med din nya trädgård! gaia
LenaPena: Hej alla glada Precis som jag skrev i ett inlägg lite längre ner så har dom nu schaktat vår tomt och vi har ca 200 ton matjord + fyllnadsmassor i en gigantisk hög på vår tomt. Enligt schaktkillarna är detta "matjord av hyfsad kvalite". Jag skulle gärna vilja bli av med detta innan själva husmonteringen sätter igång. Vi skänker detta till första frivillig mot att ni hämtar det
Kicksan: Kolla på den här hemsidan , finns en del bra info. Dock inga priser vad jag kunnat hitta...... www.grascenter.se
LenaPena: Enligt schaktkillen så är det "matjord av hyfsad kvalité". Självklart är ju matjorden blandad med jord från skiktet under (är ingen jordexpert). Vår tomt ligger på en förre detta åker där dom odlat bla sockerbetor. Jag tror inte att det finns så många tex trädrötter i jorden....ogräs kan man väl aldrig komma ifrån men när tomten var orörd växte det inte särskilt mycket
skogstomten: Klokt! Att göra det innan du lägger fräsmattan. Själv hade vi befintlig gräsmatta och grävde ner 100m slang och gjorde vattenuttag på fem ställen på tomten. Då blir det i alla fall mindre dragande av slangar kors och tvärs. Men hade jag kunnat välja så hade jag grävt ner ett komplett sprinklersystem. Tänk på att Gardenas grejor är ruskigt dyra. Det går kanske att hissa vissa
Evka: Vår tomt sluttade rejält. Vi har valt att göra två avsatser, det blir mer tomt och två plana ytor. Det hade inte blivit bra med en slänt, det insåg vi när vi resonerade med killarna som grovplanerade tomten. Den nedre delen har vi fyllt ut och byggt en mur, ca 1 meter. Muren blev inte billig, men snygg! Det ska bli spännande nu i vår när vi ska så gräsmatta!
yonna: Cedergrens i Råå håller väl fortfarande ställningarna när det gäller växtkvalité. Undvik om möjligt thujor i vårt klimat - de växer som :-X :-X :-X. Jag vet! Har en 30 m lång häck i Malmö. Bara roligt de första tio åren.
Lina: Huga, låter dyrt. Det är alltså bara materialet? :(. Låter som om nästan 50000 kommer ryka på en mur... Men vad ska man annars hitta på? Vi har en tomt på 7-800 kvm vilket ju inte är så värst stort och man vill ju inte att halva ska gå åt till sluttningar. Nej, det blir nog till att skaffa mur trots priset. Får väl försöka göra den så låg som möjligt... Tack för infon // Lina
que: Du kan titta på Willab också http://www.willabtradgard.se/ jag köpte dörrar/fönster därifrån (Solux Ernergi). Kostar runt 8000:- för ett dörrparti och fönster ligger runt 3500:-. Vi har ett vinkelhus där uterummet ligger i vinkeln, vilket gör dörrparti på ena sidan och fönsterparti på den andra. Stomme med tak ligger på runt 10-15kkr, beroende på vad man väljer för tak. Man
Lycko: Ett jätteenkelt program som går att använda (iallafall lite) är Excel. Jag har ritat in via ritprogrammet som finns i det , mitt hus som är 10,5x10,5 och även garage (man går bara in i formatera och anger storlek i cm) Jag har sett till att tomten får sin ursprungliga yta runt omkring så jag vet vad jag har att göra med. Plattor exempelvis 40x40 kan man också rita in som små fyrkanter
Mats: Hejsan Jag har också planer på en L-mur på cirka 60 cm höjd. längd 30 meter. höjdskillnad 4 meter Dock kommer den att hamna nära ett dike så jag funderar på att göra den som ett h istället. dvs med två nedstikande kanter. För att säga som det är så är jag total gröngöling på betong. Jag hadde tänkt göra muren en decimeter tjock och armera med armeringsnät förbundna med
yonna: Funderar du på att flytta dem så är det vettigt att hacka av sidorötterna ca 75 cm från stammen runt om så fort tjälen går ur jorden - vass spade rätt ner så långt du kommer. Vattna säsongen ut och låt om möjligt träden stå kvar på plats till hösten då du flyttar dem. Plocka bort alla eventuella kart så snart du kan. Detta förfarande underlättar en flytt och etablering på
Sandwall: Hej allesammans! ;D Jag skulle vilja ha lite råd och tips kring hur jag går tillväga när jag ska fixa två stödmurar. En av murarna kommer att vara mot min ena granne. Den är planerad till ca 1 meters höjd och längden blir ca 30 meter. Den muren kommer att vara helt rak. Den andra stödmuren kommer att bli ca 2 meter hög och 10 meter lång och kommer att ligga i en mjuk båge mellan den
CaJa: Kaukasisk förgätmigej (Brunnera macrophylla Variegata). Brokbladig = lyser upp. 30 cm hög. Blå blommor om våren. Hasselört. Snygg marktäckare, mörkgrön läderartade runda blad, även vintergrön (om det inte är snö...) Hyacintviva. (Primula vialii) Fräna rödvioletta blommor på "stång". Trivs i rododenronjord. 30 cm. Bollviva. (tivs också i rododendronjord) Skuggröna. Ganska ljust
yonna: Eld har så rätt så. En alltför hård beskärning kan resultera i att den aldrig blir 'sig själv' igen. Jag har en hel del idegran och jag putsar dem med liten sax under hela sommarsäsongen - men då är de redan formade och jag tar bara ytskiktet (ngn cm) när lusten faller på. Ju oftare man går på, på detta sätt, ju tätare och finare blir ytan. Lite jobbigt dock - om det gäller en
rogga31: Han ville ha betalt för att köra ut till stället, tror att han tog 20:- milen så det var inga större summor!
Tommy_S: En trall av furu som oljas in vår och höst håller finfint och är betydligt snyggare än impat! Finns det de som målar sina verandagolv? ???
Netaria: Oj, vad jag önskar att vår kommun såg era inlägg. De har nämligen kommit på den utsökta idén att man måste söka lov för att fälla träd... Runt vår tomt finns cirka 40 granar som är som höghus och bara väntar på att orsaka olycka!
ByggarBob: Vi ska fylla på med 30 cm matjord på vår tomt. Gräset kommer att gro fint till våren !! :)