Vi har fått tilldelat en tomt via kommunen. Vår tomt ligger 25 cm högre än grannen på sydsidan och 25 cm lägre mot grannen i öst. Nu vill grannen som ligger lägre att vi ska bygga en stödmur, vilket jag tycker är sjukt. Med den lilla skillnad vi har tycker jag att det räcker med att göra en slänt. Min fråga är om ngn vet vem som ska betala för stödmuren. Är det grannen som vill ha stödmur eller är det vi som ligger högre?

Tack!

Kan ni inte dela på kostnaden? Då är kanske grannen inte är så intresserad längre ;).

Tack för svaren!

Det är klart att man får lösa det på ngt sätt. Jag bara undrar vad som är praxis. Det är inte roligt när grannen har sett ut sten (givetvis den dyraste) och bara förväntar sig att man ska betala för hela kalaset trots att man inte kommer se muren. Men man kan lägga fram att man står för hälften av kostnaden då kanske det inte är lika roligt med det dyraste alternativet för honom. ;)

bell skrev:
Men man kan lägga fram att man står för hälften av kostnaden då kanske det inte är lika roligt med det dyraste alternativet för honom. ;)
Det var det jag menade. Lycka till!!

Vem är det som har ändrat naturlig marknivå? Du eller grannen. Den person som ändrat mest, torde få ansvara för höjdskillnaden. Antingen det är en slänt eller mur, skall den vara inne på den tomt som har ansvaret för höjdskillnaden. Det är även den tomtägaren som väljer vilken typ höjdskillnadsmarkering som skall vara. Du får inte låta ditt regnvatten rinna in på grannens tomt. Inte heller din slänt erodera in på grannens tomt.

25 cm är ju en knappt märkbar höjdskillnad. Om du gör en flack slänt som börjar två/tre meter från tomtgränsen, märks den knappt alls. För att undvika att regn- eller bevattningsvatten rinner in på (och eroderar) grannens tomt, kan du t.o.m. göra ett grunt dike på din sida om tomtgränsen och i detta dike plantera din häck / bygga ditt staket.

Jag har svårt att se hur grannen skulle kunna kräva en mur av dig.

Det är ett nyexploaterat område och det är kommunen som har terasserat tomterna så varken vi eller grannen är ansvariga för höjdskillnaden. Givetvis ska var och en ta hand om sitt eget regnvatten och detta har vi åtgärdat när vi grovplanerade tomten med lutningar och dylikt.

Hör med kommunen. Hos oss är det så att den som ligger högre skall anordna stödmur. (Växjö)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.