Trädgård allmänt
Lycko: Efter mycket om och men så har jag bestämt mig. Beställde idag plantor från www.hortogreen.se och fick tala med Tore en mycket trevlig man. Ringde först min lokala trädgårdshandlar och frågade honom vad som passade bäst hos mig. De har jag sålt ett antal häckar i området så jag tänkte det kunde vara bra. Fick svaret liguster av honom med (YES) och sen bestämde jag mig för att
Haagbard: ......2 mycket stora ekar.......gahhhh, 25 mil för långt bort :(
Nybyggare: Det är inte speciellt många butiker som har dessa prylar i sortimentet så svårigheten är snarare att få tag på dem.
4integration: Efter lite fundering och kollande så blir fallet nog 90 mm/meter. Skall inte använda limträ utan istället vanligt virke (ev. tryckt) och vill ha takbjälkarna på ca. c/c 1000 mm. Längd från husvägg till bärlina blir ca. 4000 mm och map fallet så blir bjälken ca. 4100 mm. Vilken dimension bör jag välja till bjälkarna? Orten är Alingsås och tror detta hör till zon 1.5 - 2 // Jocke
Jenny_L: Hoppas du menar i egen skog annars får du nog fråga markägaren först. Gräva upp plantor ingår inte i allemansrätten. Äger själv skog. Skulle nog bli lite sur om upptäckte att folk var ute o grävde i densamma. Om de bara kom o frågade däremot skulle det vara helt ok för mig. Har svårt att tänka mig någon markägare som säger nej om han/hon blir tillfrågad. :)
Jenny_L: Vad gäller pilars rötter har jag hört följande: Den skicka rötter 1,5 gånger så långt åt sidan som man låter den bli hög. Dvs 1m hög = 1,5 m meter åt sidan (10 m höga träd = 15 m åt varje håll. Är det brist på vatten kan den ev ta sig ännu längre. Mig veterligt skickar inte pil rotskott. Skott från basen av stammen / stubben är en sak men inte rotskott. Poppel ( inkl asp )
Jenny_L: Snyggt mörkröd är 'Warsavska Nike' (stavningen kanske inte helt korrekt)
Nybyggare: En plint som är grunt gjuten är ingen bra lösning utan förmodligen sämre än plattor. I sank mark måste man ju gräva djupare än i fast mark med ett bra bärlager, helst så djupt så att man når fastare mark. Plintar som skall gjutas i sank mark gjuter man antigen på en större trädgårdsplatta eller ännu bättre med en gjuten fot i diametern 30 cm +
Haagbard: Nackdelen är väl att det kommer bli en grop i gräsmattan allt eftersom stubbresten ruttnar i marken, men att rycka upp stubbar med grävmaskin är ju inte utan nackdelar det heller......
DragonLady: http://www.frohuset.nu/ http://www.impecta.se/ http://www.froer.nu/ http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/tradgrd/froer/froer.htm Det finns hur mycket som helst.. ;) sök på fröer. Om dom e bra eller inte har jag ingen erfarenhet av dock :) Kolla tråden Trädgårdsväxter mm -några länktips. « Den: 16. jan 2004 kl 00:53 »
DragonLady: Ok, det blir snyggt, kolla denna länken, kanske kan ge nåt.. :) http://w1.875.telia.com/~u87528552/HID.htm
Fredrik.Aj: Hej! I helgen tänkte vi försöka rädda en hel del blommor från en säker död under en grävmaskin. Planen är att göra en mellanlagringsstation där vi öser ut en massa matjord och planterar ned gullvivor, blåsippor m.m. tills dess att vi har huset klart och börjar med trädgården. Är det något man bör tänka på här eller är det bara att sätta spaden i backen?
Tommy_S: Åååå jo! En gång räcker. Här sugs allt upp som i en gigantiskt tvättsvamp och smetas sen ut över all man gör ;D Fan va bra jag är. Det har NI ju sagt 8)
CC: Är det ngn som vet om ngn bra site där man kan få bra hjälp gällande planering av trädgården. Placering av gångar, bra buskar - typ idéskisser. Vill ha lite klassiska tips men också roliga och nya idéer. 8)
yonna: Jag har använt rejäla, kraftiga plank. Visserligen tryckimpregnerade men jag använder inte sålådorna (1x6m) för ätbara grödor. Om du skall ha flera lådor vid sidan av varandra är ett litet tips att låta gångarna mellan lådorna lagom breda så att man kan köra gräsklipparen där. Dessutom är det praktiskt att låta lådsidorna vara så höga så att du enkelt kan lägga en bräda
Lycko: www.dalbyplantskola.se är också billiga såg jag fast de säljer mer i buntvis och inte krukodlade... :)
General_Failure: Anledningen till att man inte ska ha rabatter ända intill husväggen är att det inte ska komma ner jord och rötter i dräneringen. Har du dräneringsrör framför jordkällaren kanske du ska fundera på hur viktiga rabatterna är jämfört med hur viktigt det är med dräneringen. Det är ju inte samma krav på dränering i en jordkällare - det är ju till och med en fördel att ha en viss
DragonLady: Katten har sån pondus att han bara behöver visa sig för att hackspetten ska komma på andra tankar, han behöver inte jobba sig med blodiga slakter som en del andra...... ;D
Haagbard: [citat] Det kan ju vara så att ni bägge hade rätt och att han lät dig tro att du övertygade honom för husfridens skull ;D En gärdsgård stängslar in betesmark eller åker (gärde kan vara synonymt med åker men i vissa landsdelar även stängsel) och vad man stängslar med skiftar ju allt efter tillgång i olika delar av landet, stengärdsgård kommer ju till när åkermark odlas upp för
Haagbard: Att det är mycket enklare att backa med en kärra jämfört med en vagn kanske är något att tänka på inför ett köp....
adam32: cc60 och 28 mm tjocka om du inte vill ha orgeltramp . Lycka till!
gluecifer: Idag har vi fått in två erfarna gubbar som fixar till träden :)
Nybyggare: Vi har köpt på oss alla nödvändiga prylar för ett bevattningssystem från Gardena så jag hoppas att det komemr att fungera bra. Planerar få det på plats i början av maj. Har sett att Willab har bevattningsystem från HOZELOCK men de produkter de har gäller främst för växthus. Har också sett att Gardena lanserat en rektangulärspridare för rektangulära ytor, kanske kan det vara ett
Nybyggare: Jag har precis som du fått olika bud beroende på vem man frågar. Vår blivande gräsleverantör (får leverans i början på maj) anser att vi skall skippa sand. Grävarkillen säger att vill man få det riktigt plant och hållbart toppar man med 5 cm sand mellan rulklgräs och jord. Trädgårdsboken säger också att man stimulerar rottillväxten genom att lägga sand eftersom rötterna då