4 874 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Gran häck ??
Hejsan . Jag frågade tidigare på forumet om granplantor eller vintergrön häck . Nu har jag och grannen funnit 2 meters granar för 400 kronor styck . !! . Är det ett bra pris eller är det för dyrt ? , det rör sej om ca 40 granar .Behöver nyplanterade granar mycket vatten , gödning ? . Vilken typ av jord ska vi köpa till ??
Skulle bli mycket tacksam för svar !!!
adam
Skulle bli mycket tacksam för svar !!!
adam
Vet inte.
Men jag hörde nyligen om en man som ställde ut sin julgran i en snödriva eftersom den fortfarande var "snygg", när våren kom och snön smält bort hade granen slagit rot. Idag, flera år senare, står den kvar fast en aning underligt placerad...
Kolla odla.nu om ingen här kommer med ett bra tips.
/Ulle
Men jag hörde nyligen om en man som ställde ut sin julgran i en snödriva eftersom den fortfarande var "snygg", när våren kom och snön smält bort hade granen slagit rot. Idag, flera år senare, står den kvar fast en aning underligt placerad...
Kolla odla.nu om ingen här kommer med ett bra tips.
/Ulle
Hej
40 granar à 400 kronor blir 16 000 för en granhäck - inte särskilt kul skulle jag säga.
Varför ska ni ha just gran (säger trädgårdsälskaren)? Varför inte liguster som också är vintergrön, idegran eller t.o.m thuja ?
Vi har på gång att köpa en tomt med granhäck på ena sidan vid ett tillfälle, men backade. Anledningen var att det på en yta av 1-2 meter närmast granhäcken var i det närmaste bar mark - torrt, skuggigt, tråkigt. Tänk en gång till om granhäcken - den blir hög/tät/tråkig....
Men visst - om ni älskar gran - slå till....
/Karin
40 granar à 400 kronor blir 16 000 för en granhäck - inte särskilt kul skulle jag säga.
Varför ska ni ha just gran (säger trädgårdsälskaren)? Varför inte liguster som också är vintergrön, idegran eller t.o.m thuja ?
Vi har på gång att köpa en tomt med granhäck på ena sidan vid ett tillfälle, men backade. Anledningen var att det på en yta av 1-2 meter närmast granhäcken var i det närmaste bar mark - torrt, skuggigt, tråkigt. Tänk en gång till om granhäcken - den blir hög/tät/tråkig....
Men visst - om ni älskar gran - slå till....
/Karin
Det går att ta stickling från alla vedartade växter, men set är inte speciellt lätt att göra det på gran . Så julgranar rotar sig inte, speciellt inte vintertid i snön!Misse_o_Mojje skrev:
Johorå! Den var nyhuggen innan förstås, men den tog sej i snödrivan. Fast jag skulle tro att det var ett undantagsfall, med ett livskraftigt exemplar och bra förhållanden i övrigt...
/U
/U
Klicka här för att svara