Hejsan . Jag frågade tidigare på forumet om granplantor eller vintergrön häck . Nu har jag och grannen funnit 2 meters granar för 400 kronor styck . !! . Är det ett bra pris eller är det för dyrt ? , det rör sej om ca 40 granar .Behöver nyplanterade granar mycket vatten , gödning ? . Vilken typ av jord ska vi köpa till ??
Skulle bli mycket tacksam för svar !!!
adam

Vet inte.

Men jag hörde nyligen om en man som ställde ut sin julgran i en snödriva eftersom den fortfarande var "snygg", när våren kom och snön smält bort hade granen slagit rot. Idag, flera år senare, står den kvar fast en aning underligt placerad...

Kolla odla.nu om ingen här kommer med ett bra tips.

/Ulle

:) Det var första gången jag hörde att en gran kan slå rot på det viset , men inget är nytt under solen . Tack för erat svar .

Hej
40 granar à 400 kronor blir 16 000 för en granhäck - inte särskilt kul skulle jag säga.
Varför ska ni ha just gran (säger trädgårdsälskaren)? Varför inte liguster som också är vintergrön, idegran eller t.o.m thuja ?
Vi har på gång att köpa en tomt med granhäck på ena sidan vid ett tillfälle, men backade. Anledningen var att det på en yta av 1-2 meter närmast granhäcken var i det närmaste bar mark - torrt, skuggigt, tråkigt. Tänk en gång till om granhäcken - den blir hög/tät/tråkig....
Men visst - om ni älskar gran - slå till....
/Karin

Misse_o_Mojje skrev:
Vet inte.

Men jag hörde nyligen om en man som ställde ut sin julgran i en snödriva eftersom den fortfarande var "snygg", när våren kom och snön smält bort hade granen slagit rot. Idag, flera år senare, står den kvar fast en aning underligt placerad...

/Ulle
Det går att ta stickling från alla vedartade växter, men set är inte speciellt lätt att göra det på gran . Så julgranar rotar sig inte, speciellt inte vintertid i snön!

Johorå! Den var nyhuggen innan förstås, men den tog sej i snödrivan. Fast jag skulle tro att det var ett undantagsfall, med ett livskraftigt exemplar och bra förhållanden i övrigt...
/U

Ska sätta en häck själv i sommar. Har dock fördelen att jag kan gå och plocka smågranar i skogen.

Som underlag blir det vad som finns i backen dvs jord pinmo och lera.

Hejsan . granhäck blir det för att vi har en stor skogstomt och för att jag och grannen ska slippa se varandra .Sticklingar tar för lång tid att driva upp . Finns det några fler bra ideer så skriv gärna en rad . MVH adam :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.