Hej kära trädgårdsmedvetna...

Skulle uppskatta om någon vill svara en novis på en fråga. Vår tomt består till stor del av ogräs. En helt grön äng med ogräs. Det är väldigt bra växtkraft i jorden som ligger på tomten och hela förra sommaren växte det som attans. När man nu planerar att göra i ordning tomten med en vanlig gräsmatta; vad gör man med ogräset? Kan ju inte sitta och slita bort planta för planta direkt. ???

// Lina

Hmm... en äng med ogräs?!

Alla växter som växer där man inte vill måste väl klassificeras som ogräs antar jag.

Skall det bli gräs matta måste du väl antagligen skala av det allra översta lagret jord och ersätta med ny matjord som du sår gräset i antar jag.
På det viset blir du av med en del av ogräset men långt i från allt. Hur som helst kommer du väl att klippa gräset hyfsat ofta och då inte besväras av detta.
Tistlar och maskros får man nog gå och ta bort vartefter de kommer upp, men de frösår sig ju så lätt så det är ett nästintill omöjligt uppdrag.

Om ogräs är ett otyg... blir gräs ett tyg då?  :-X

Om du plöjer upp hela tomten med jordfräs, kommer du att hacka ogräsrötterna i många små bitar och följdaktligen få många fler ogräsplantor än du hade innan... Att bara lägga på ny jord tror jag inte hjälper. Ogräset tar sig lätt upp genom både 10 och 20 cm jord. En del ogräs tål inte att man klipper eller slår det med lie, utan dör då. Annat får nog i princip rensas bort med hand och spade.

Både Round-up och svart plast har tidigare diskuterats här på forumet, men jag kan inte rekomendera något av dem. Round-up ger sig ut i naturen och till grund=dricksvattnet. Svart plast i två år ser för d-vligt ut.

Då är det bättre att motionera med spaden. Det är faktiskt inte så jobbigt som det låter: har du dessutom nypålagd jord förra året, som inte är full av sten och gamla trädrötter (f.d. skogsmark) utan är lucker och finrensad, borde det gå på några timmar.

Tack för svaret. Jaha det lutar åt att man får ta dit någon med en liten grävskopa då. Och tja, egentligen är vår äng ganska vacker med sina tusen olika arter av gröna gräs, ogräs, blommor o.s.v. men den är _inte_ skön att gå på + att det gömmer sig lite skärvor av tegelpannor och annat byggskit däremellan. Sen så tror jag att en sommar till med ogräsängen kommer öka på antalet insekter och spindlar och annat otyg som vill vara nära oss... huuu...

// Lina

Lilla vargen; vi skrev samtidigt verkade det som. Tack för ditt svar med. Så du tror på spade? Jorden är bra så det går nog men... lite jobbigt verkar det ju...

Hur som helst så lutar det åt att det ska tas bort och inte kvävas eller liknande om jag förstår det rätt.

// Lina

Hej Lina
Ett dyrare alternativ men som är helt underbart är att gödsla bort allt ogräs! Vi har inte så stor tomt och kör med kombigödsel 2 gånger per år och har sedan vi började med det inte haft en endast liten ynkla maskros...
Annars kan det vara rätt svårt det där med ogräs. På området brevid där vi bor har en familj satt eget gräs två gånger men det gamla ogräset har slagit igenom och det har sett otroligt tråkigt ut. Jag tror att de sista gången ny skyfflade bort en hel del jord, grundande med ny singel, sand och jord och la sedan ut rullgräs... (och resultatet lär vi väl få se i sommar)
Lycka till med ogräsbestyren!

Potatis är jättebra för att förbättra jordkvaliteten, särskilt om man vänder ner blasten på hösten.

Däremot lär man inte bli av med rotogräset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.