Trädgård allmänt
que: Här är några länkar http://www.jgarden.org/ http://www.niwa.dk/Pages/Static/links_index.html http://www.odla.nu
Ms_IT-Nisse: Tackar så mycket för alla svar. Skall ringa runt lite och kolla.
perf: Jodå programmet är inte så dumt, men när man räknar bort reklamen blir det inte mycket mer än 20 minuter kvar. Fast vi (jag?) som bor i skåne ser nog hellre på den danska varianten "hokus krokus" som har sänts sedan 1999. Båda programmen bygger på BBC:s "ground force".
pappskallen: Har en terrass med ett 16 kvm stort tak av korrugerad plast. Kan man ha en terassvärmare där under eller smälter taket?? :'( :'( finns det någon tråd på ämnet terassvärmare?? Ps har 2.50 i takhöjd
yonna: Om du väljer thuja bör du sätta den minst 1,5 m från tomtgräns. Därefter måste du klippa den på bägge sidor varje år för att hålla den smal och tät. Thuja blir lätt vidlyftig (det finns dock sorter som växer mindre spretigt) och en misskött thuja är definitivt fulare att titta på än en vedstapel. En välskött thuja är väldigt fin men det är sällan man ser sådan. Förre
fia_mstd: Kort svar - Ja, det är bara att dela! Är dock säker på att Yonna kommer att komma med ett mer detaljerat svar än så. Vilka man ska dela när och så är jag inte nån vidare expert på, men jag brukar dela ganska friskt och vara noga med vattningen ett par veckor så växterna hinner etablera sig ordentligt. Lycka till!!!
anna_a: Jaa-aa! Det ska vara en forumgud till det... :P Tack.
byggimpert: Anlita en trädgårdsarkitekt, det låter kanske märkvärdigare än det behöver vara ;) Lokala trädgårdsällskapet eller plantskolan brukar kunna tipsa om kunniga trädgårdsmänniskor, ett annat alt. är att kolla med Hushållningssällskapet på orten, vissa har egna anställda som kan hjälpa till med en grundplan. Definitivt värt att satsa en slant på, för att få hjälp med att börja
Kicksan: Man kan hyra en stenklipp , jag har sett det nånstans men minns inte vart just nu.... Kicki
kurt: Det kommer inte att hjälpa med såpa, med eller utan T-sprit. Häcken klarar normalt att kalätas ett par år, förmodligen är det spireabladstekel. Man kan lägga presenning under och skaka ner dem, ev köra med högtryckstvätt. Men de måste då samlas in för destruktion (presenningen) annars klättrar de bara upp igen. Sådana här massförekomster av insekter brukar det bara vara problem
Jesca_j: Tack för alla synpunkter. Det jag har tänkt ha växthuset till är att odla växter i under vår, sommar och höst. Jag bor i norrland så att ha värme under vinter är inget jag har råd med. Vi hade köldrekord förra vintern med -36 och i vintras hade vi väl -30 i några veckor, ganska "varmt" jämfört ;) Är det någon som själva har byggt ett träväxthus och vart får man tag på
Kicksan: [citat] Vilken typ av jord beställde ni ? Och vad kostar 15 kubik ? Håller också på och plockar och gräver sten, man får förhoppningsvis lite snygga muskler på köpet ! ;) Mvh Kicki
Nybyggare: Varför cement? I normala fall lägger man fin kross (0-4 eller 0-8 ) och sedan plattorna i detta, sand rinner lättare iväg och ökar riskerna för ogräsfrön att gro. Myror gillar också sand som "snubben" tredan påtalat.
Nybyggare: Här finner du lite tips och idéer. http://www.trainformation.se/pub/Tragardsbygge/tragardsbygge.asp
Anna_Panna: Ingen som provat på utemöbler i aluminium o textilene-väv, som påstås vara "underhållsfria"? Själv är jag lite sugen på sådana utemöbler, men min andra hälft är mera inne på traditionella trämöbler. Å andra sidan kan man ju tänka sig att jag går med på att köpa trämöbler under förutsättningen att han sköter om dem. Då blir ju möblerna underhållsfria för mig ;D
Lycke: Idag fick jag det allra färskaste numret av Allt om Fritidshus i min brevlåda - och där står det om just ängar och hur man anlägger dem! Tips 1: använd INTE påsar med ängsfrö, för då får du blommor som inte hör till en äkta äng. Tips 2: bäst av allt är att få nyslaget gräs från en bonde i närheten och täcka den tänkta ängsmarken med, för då får den självså sig. Slå
MorganH: Jag ska göra två styck ljusbrunnar till våra källarfönster och överväger nu teknik. Det enklaste och snyggaste verkar vara en stödmur av Keystone. Finns det någon som har något annat snyggt/enkelt förslag så vore jag tacksam. //Morgan
byggimpert: Om det bara var en regnskur, om än en störtskur, så ska det väl inte ta så länge att torka. Dom står väl luftigt ;) och är det bara torrt och fint väder så torkar det ju förhållandevis snabbt. Vad är det för typ av färg/lasyr du använder? //Christina.
billan: Ville bara understryka Yonnas tips om att ta hjälp med trädgårdsplaneringen - en jättebra idé! Ni får en snygg tomt (även om det tar ett par år) och med tanke på era förutsättningar - en helt plan tomt utan några växter alls, så misstänker jag också att ni faktiskt kan SPARA pengar på att anlita en bra trädgårdsdesigner. En sådan tar fram en ritning och föreslår träd,
billan: Det såg mycket intressant ut! Bra och klart prisvärt! Många tack för hjälpen
NUB: Hej Vi har använt kombigödsel i några år och alla maskrosor är nu väck... men däremot har vi en hel del smörrevsblommor. För oss är det det enda som kombigödseln inte har tagit bort... Att rycka upp dem ur jorden/gräset verkar vara det mest effektivaste. Ska gräsmattan vara fin får man allt lida pin...
Gummigum: [citat] Hej hopp, En sträva är alltså i vårt fall långa tjocka metallstänger som förankrar muren i berget i vinkel - de är alltså nedgrävda. Gjuta klack är jobbigt :D men men jag har ju berg för nästan hele slanten och i dagen med. Ja dränering är A och O. Kolla gärna på olika stensiter hur man dränerar och använder markmatta närmast muren samt dräneringshål och slangar hur
Gummigum: Se upp med björkar! De kan vara hur fina som helst på utsidan och svarta på insidan ...... jag ahde faktiskt funderat på sågen - och sedan satt något annat dit. Just det här med giriga rötter och vatten gör att björkar är int ehelt lämpliga i små - och villaträdgårdar. Sedan är de ju hur trevliga träd som helst!
Immobil: [citat] :o Ingen fara, så länge du inte ser ut som en häck! ::) 8) ;D
billan: Hej! Absolut skall du dela och ta med dina kära perenner. Det borde funka bra och är väl i vilket fall som helst värt ett försök. Det är ju annars rätt kostsamt att anlägga ny trädgård... I min trädgård växer vissa perenner så bra att jag nu har delat dem vartannat år (marktäckare som lammöron & en del funkior) och de är inte ledsna för det. Man kan ju faktiskt till och