Trädgård allmänt
Ubbe: [citat] Håller med på alla punkter! Kan tillägga en sak ytterligare till "skogsmaskinens försvar". En rejäl skördare klarar att fälla träd åt det håll man vill, med stor precision och även om de lutar åt "fel håll". Det sista är en mycket bra egenskap vid trädfällning nära hus eller annat som inte tål ett fallande träd (elledningar, telefonledningar etc). I extremfall kan
charta77: [citat] Ja, borax, finns på ODAL (?). Det blandar du ut med socker och lägger på ett ställe där du INTE bryr dig om att det samlas myror. Inte för långt ifrån boet heller. Där du lägger blandningen så kan det finnas risk att det blir väldigt mycket myror efter ett tag men dessa dör också. Du måste lägga något under och ovanpå blandningen. Så att inte resten av traktens insekter
yonna: Det har nyligen varit uppe en tråd under Trädgård och som startade 27 maj 2004. Där fanns många tyckanden ;)
perf: Har tyvärr inte en aning om vad det är, men jag har likadan svamp så jag är också intresserad av att få en förklaring. Jag har aldrig sett den här typen av svamp tidigare. Överhuvudtaget så verkar det här blöta och kalla vädret vara perfekt för svamp. Trädgården är full av alla möjliga sorters svamp.
Hemmakatten: Hej Dund! NEJ, köp inte thuja! Usch, den är så hemsk, rena kyrkogårdsväxter, tycker jag (och tycker inte alla som jag....??) En liguster är ju så mycket vackrare! Och så mkt lättare att klippa o forma! ;D ;D. Låt inte lkura dig av Yonnas undergångsvisioner. ;) Det går att få en fin ligusterhäck på 5 år. Tro mig. Jag är säker på att Yonna håller med (eller hur Yonna >:(
mwide: Tack! Vi hade tänkt göra ett besök där ändå - skall prata med dem mer ingående då. /Mattias
Inger: Vi har grävt djupa diken på de ställen där vi ska ha häckar och rabatter. Vi har tänkt oss att fylla igen dem med matjord när övriga marken fylls med matjord. Då vet vi att vi har ett djupt lager med matjord på de ställen där vi vill plantera. Inte vet jag om det kommer att lyckas, men den som lever får se ::)
Aja: Vi tänkte oss "alba".. Vill ha det klassiska, tanken är att skapa en "mormors tomt"....
joakim99: Tack för svaret Anna ! Det låter underfärligt som jag hade tänkt mig :) Nu får det bli en tur till bygghandeln och kolla lite material...
byron: Jag förstår, kanske man ska gräva ett dike och lägga rör och leda bort vattnet. Svårt dä här då jag är novis på just detta. Finns det nån bra bok om detta ämne som kan rekommenderas ? Mats
piakanutte: Det betyder att den trivs i både sol och halvsskugga. Sedan är det ju olika med olika växter och olika klimat i detta avlånga land. Men sol till klockan 14 är ganska soligt. Lät det luddigt? Men det är så att man får pröva sig fram lite och fråga och spionera på grannarna. ;)
piakanutte: Jag har handlat mängder av Hortogreen och allt har varit av bra kvalitet. Har aldrig hört något ont om dem, bara gott! Jag är väldigt nöjd!
perf: Jag förökar fläder genom att klippa av bitar på cirka 2-3 decimeter från unga skott (cirka 1 cm tjocka). Sedan sätter jag pinnarna med en decimeters avstånd i trädgårdslandet. Detta gör jag på hösten. Sedan får de stå och växa till sig under nästföljande sommar och på hösten planterar jag ut dem på växtplatsen. Minst 90% av sticklingarna brukar ta sig (bor i zon 1).
camli: Tack för tipsen! Har tittat på Partner B341 men funderar på om det kanske skulle räcka med den mindre modellen, B246. Tanken är att huvudsakligen kunna klippa gräs med den (möjligtvis en del hallonbuskar o dyl) men inget kraftigare. Visserligen är vi i behov av att röja en hel del på tomten för närvarande, men frågan är om det inte är bättre som perf föreslog, att hyra en större
Gummigum: Först av allt, jag är så himla trött på Classicums otroliga propagandabroschyr emot plast. Enkelt uttryckt......glas har fördelar och plast har fördelar, och de har nackdelar båda två. Frågan är HUR Du skall använda Ditt nya hus - är det till å odla i det är det som lusthus skall Du ha party i det, skall Du ha det året runt uppvärmt? Både polykarbonat och de andra plasterna
Gummigum: Enklaste är att Du skaffar Dig färgnumret på det Du är ute efter. Pulverlackerade uterumspartier är alltså löjligt dyra, hör Dig för med närmsta billackering om de inte kan hjälpa Dig för en bättre penning! Det blir bättre skikt och antagligen billigare med.
kurt: Om det är klippt "häck på stam" så är det förmodligen lind, den brukar man klippa till olika former. Andra "bulliga" träd som skulle kunna passa är hagtorn och klotlönn (behöver inte klippas bildar boll naturligt). Annars kan man sätta höga raka träd i rad, tex poppel eller balsampoppel .
Immobil: Kallmursförklaring hittar du här: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=255 ;)
stensture: Tack för de snabba svaren. Tipset med en plattrad lät listigt.
gaia: Då kanske några björkar kan hjälpa er med dränering? I alla fall på sikt. En björk kan torka upp ett stor yta när den har etablerat sej och fått vuxen storlek. Minns en ciffra på 400l/dygn när den har bladen på. Eller är det kanske en bra plats för en dam? Kan ni utnyttja möjligheter så skulle det vara trevligt att ha en sådan ;) . Att gräva en dam eller att dränera kostar
Lotta och Roger: Hej! Har också duschat träden med såpa. Fick ett tips för några år sedan att sätta Tagetes runt träden, mellan rosorna... Lössen gillar inte Tagetes. Fungerade bra för oss.
janathoren: Vi ska snart flytta in i vårt nya hus och såsmåningom börja med trädgården. Trots att vårt hus är ritat för att följa berget - var vi tvugna att höja marknivån med ca 2 meter på den högsta punkten. Hur ska vi bära oss åt för att få en bra "jord" i trädgården och att marken inte dräneras FÖR bra? Ska man lägga på sand eller något annat innan man lägger jordlagret? Jag
Rultibuss: Hej Du kan få köpa mitt billigt.... Jag köpte ett program ganska tidigt, men antingen har jag för dåligt med tålamod, eller så är det något annat fel, men jag fick aldrig programmet till att funka ordentligt. Vår tomt är kuperad, och jag ville lägga in höjdkurvor med mera, men fick inte till det. Det fick bli papper, penna och trädgårdsböcker istället.
que: Här är några länkar http://www.jgarden.org/ http://www.niwa.dk/Pages/Static/links_index.html http://www.odla.nu
Ms_IT-Nisse: Tackar så mycket för alla svar. Skall ringa runt lite och kolla.
perf: Jodå programmet är inte så dumt, men när man räknar bort reklamen blir det inte mycket mer än 20 minuter kvar. Fast vi (jag?) som bor i skåne ser nog hellre på den danska varianten "hokus krokus" som har sänts sedan 1999. Båda programmen bygger på BBC:s "ground force".