16 746 läst ·
3 svar
17k läst
3 svar
Hjälp! Spirea-häcken äts upp..!
Hej,
Jag har för andra året i rad fått miljarder med gröna larver i min Spirea-häck. De fullkomligt rensar bladen i hela häcken för att sedan mätta och belåtna försvinna.
Har nu konstaterat att de inte "försvinner" utan gräver ned sig i jorden för att invänta nästa sommars bladverk.....*suck*.
Vad kan man göra? Det är omöjligt att plocka dem en och en (fast det ger en viss tillfredställelse att krossa dem mellan fingrarna... ;D) eftersom häcken är lång (och fortsätter hos grannarna som inte bryr sig lika mycket).
Tacksam för tips....
Mvh
Jag har för andra året i rad fått miljarder med gröna larver i min Spirea-häck. De fullkomligt rensar bladen i hela häcken för att sedan mätta och belåtna försvinna.
Har nu konstaterat att de inte "försvinner" utan gräver ned sig i jorden för att invänta nästa sommars bladverk.....*suck*.
Vad kan man göra? Det är omöjligt att plocka dem en och en (fast det ger en viss tillfredställelse att krossa dem mellan fingrarna... ;D) eftersom häcken är lång (och fortsätter hos grannarna som inte bryr sig lika mycket).
Tacksam för tips....
Mvh
Låter som om du skulle behöva spruta med något. Vill du undvika farliga kemikalier så funkar det rätt hyggligt med den klassiska blandningen av vatten, såpa och T-sprit. Såsådär en deciliter såpa till en liter vatten och en skvätt sprit. Det lär vara såpans ytspänningssänkande egenskaper som tar kål på ohyra.
Det kommer inte att hjälpa med såpa, med eller utan T-sprit. Häcken klarar normalt att kalätas ett par år, förmodligen är det spireabladstekel. Man kan lägga presenning under och skaka ner dem, ev köra med högtryckstvätt. Men de måste då samlas in för destruktion (presenningen) annars klättrar de bara upp igen. Sådana här massförekomster av insekter brukar det bara vara problem med i början av sommaren, sedan hinner glupska fåglar och rovinsekter i kapp.
Klicka här för att svara