R
roli: När jag spräckte en stor sten så hyrde jag en bensindriven Cobra, tror den kostede 200-300/dygn (4 år sedan). Borrade 21 stycken hål på ca 2 timmar och fyllde dessa sedan men snigeldynamit. Det skulle ta 2,3 dygn enligt anvisningarna för snigeldynamiten. Redan nästa morgon så hade sten sprickor som sedan ökade under nästkommande dygn. Ju fler hål man borrar desto mindre
12 svar · 14,7k läst
P
patrik_t: En kompis berättade att han kände någon som körde en sån där slambil och som vid sidan av jobbet använde den för att gräva brunnar. Han staplade brunnsringarna på varandra och sög upp jorden och sanden innanför och vips vad det där en brunn :o Jag vet inte hur djupt han kunde gå med den men det var en lastbilsmotor som drev sugen så den klarar säkert ett antal meter men det
5 svar · 3,7k läst
cubix
cubix: Ett alternativ till L-stöd och murar som är gjutna är att du murar upp en mur på egen hand. Förstärk muren med armeringsjärn och jordankare. Utseendemässigt kan man själv göra som man vill. Det finns ett otal olika varianter. Nackdelen är väl möjligtvis att man bör gjuta en platta som grund för muren.
35 svar · 13,0k läst
M
Mats: Skulle nog bara klippa ner det och hålla det rejält kort. Detta i kombination med någon variant av "reparations" gräsfrö så skulle jag tro att det räcker. Tar lite längre tid men det är minst jobb
7 svar · 14,2k läst
P
perf: Ja visst dunstar bensinen, och det är just där problemet finns. Bensinångorna är inte bra vare sig för människor eller miljö. På mackarna suger man ju numera tillbaka ångorna just för att slippa kolväteutsläppen. Sen är väl inte roundup så nyttigt heller. Tillverkaren säger i och för sig att det ska försvinna helt, men man har ju hittat spår i vattenanlyser. Men om man gör
11 svar · 26,6k läst
O
ols: Har testat med bara slipersolja också, men det håller längre om man späder ut den med spillolja. Jag vill inte olja in den vartannat år.
8 svar · 8,1k läst
P
perf: Japp, katter är bra jägare och framför allt uthålliga. Vi har fyra stycken och de kan ibland sitta och stirra ned i samma sorkhål i timmar. Till och med mullvad tror jag att de fixar. Vi hade en mullvad som grävde upp gräsmattan. Jag hade fyra fällor som jag fick gräva ned på nya ställen varje kväll då de hade löst ut av jorden som mullvaden hade framför sig. Höll på i ett
9 svar · 5,4k läst
P
perf: Boken kalla i och för sig häckarnas rolls royce, men den kan vara lite jobbig att etablera. Den får inte toppas förrän den har nått önskad höjd, och man ska helst binda upp varje planta. (Stora dyra plantor brukar redan ha en bambupinne i krukan av den anledningen.) Sedan är den mums för rådjur och kaniner, men just det är i och för sig inte unikt för boken.
3 svar · 3,1k läst
P
perf: Om man dressar med sand eller grus har nog inte så stor betydelse, men nytta gör det garanterat. Formellt sett så slutar det kallas sand vid 2 mm, så dressand 0-2 eller puts- och murgrus 0-4 funkar nog lika bra. Även grus 2-4 (sånt som används som halkbekämpning nuförtiden) funkar säkert bra. Den effekt som sand/grus har är att den skapar en torrare yta och eftersom mossa växer på
11 svar · 17,2k läst
kalleanka70
kalleanka70: Skälet till vår vattenproblem var att bonden ovanför tomten fick för sig att kapa bort alla fina träd som sög vatten. Nu rinner allt regnvatten nedför berget på vår tomt. Efter dränering har det blivit avsevärt bättre, inget klafsande när man går....det kostade ca 40' (ink moms) exkl gräs att göra allt med grävande under 1 vecka, grus, finputsning och förberett för
3 svar · 7,4k läst
O
ols: Snåla inte på kvaliten, bra verktyg/redskap gör halva jobbet!
9 svar · 5,2k läst
O
ols: Med andra ord, se till att dom har "drulleförsäkring".
4 svar · 5,6k läst
K
kurt: [citat] Vilka sorter man skall skaffa beror bla på vart man bor i sverige samt om man vill ha sommarfrukt, höstfrukt eller vinterfrukt. Det tar också olika lång tid innan man kan börja skörda. Det finns s k familjeträd där man ympat in flera sorters äpplen, kan kanske vara bra men i så fall inte många olika sorter. Då ökar också risken att någon av dem inte är resistent mot någon
7 svar · 4,3k läst
N
Nybyggare: Läs mer i Gardenas folder trädgårdsskolan som finnas att ladde hem eller beställa på deras hemsida (www.gardena.se) Hur många spridare som behövs beror mycket på hur gräsmattan är formad och i vilken utsträckning man har hinder i form av träd, verandor samt hur precisionen av bevattning vid tomtgränsen skall se ut. Idealiskt äv förmodligen om man har en rund gräsmatta på omkring
10 svar · 6,1k läst
T
Tommy_S: GräsCenter i Eskilstuna AB - Stockholm Tel. 08-531 707 25 Sjöbodav., Produktion och Försäljning av färdig gräsmatta -------------------------------------------------------------------------------- Svenska Gräs Bioenergicenter, AB - Stockholm Tel. 08-88 06 95 Vretenborgsv. 5, 12630 HÄGERSTEN Färdiga gräsmattor.
6 svar · 1,1k läst
yonna
yonna: På något/några partier kan du plutta ner massor av lökar (tulpaner, påskliljor, höga allium, kejsarkronor) i grupper i till hösten. Komplettera med funkior som kommer breda ut sig över lökblasten när de blommat ut. Då blir det också ogräsfritt. Däremot öppen jord på vintern ...
2 svar · 3,6k läst
G
Gummigum: Hur nära är nära ? Wisteria har inte invasiva rötter, Laburnums rötter vet jag tyvärr mindre om :D ( fast det finns ju blått gullregn med). Med tanke på växtsättet hos gullregn är det bättre att ha den en bit ifrån huset då det ju är en hög buske/dunge/flerstammig träd, medans blåregnet ju är en klättrande lian. Om det är klättereffekten Du är ute efter. Finns urtjusiga
1 svar · 8,0k läst
R
Rultibuss: Hej Jag är på jakt efter äldre knäcksten - de ska vara ca 6 cm höga, och inte 7 cm som dagens. Helst rödtonade. Jag behöver cirka 100 knäckta stenar (50 innan de knäcks). Om någon håller på att "bygga om" sin trädgård, och får sten över - hojta till. /Karin
0 svar · 4,7k läst
K
Ken: [citat] Jaha, nu blommar träden och jag har ju inte hunnit flytta dom... Kan jag flytta dom om ett par-tre veckor när blommningen är över? Kan inte ha dom kvar där dom står nu till hösten.
4 svar · 1,7k läst
T
Tommy_S: .. och jag skulle flytta ut rabatterna från väggen. Särskilt om du har källare. Stensättning med stenpartiväxter?
3 svar · 4,1k läst
G
Gummigum: Näe faktiskt inte. I komposten är det en fråga om balans mellan olika material. Tar man lite av eken i samband med hushålsavfall så går allting åt snabbt. Rekommenderar bok om kompost ifall man är osäker. Och om man vill att tempen skall höjas, tillsätt och blanda med gräsklipp - det säger pjutt pjutt pjutt då *LOL* speciellt om man passar på å fuktat allting duktigt med
5 svar · 4,7k läst
V
Viktor: Tackar för det! //Vicke
2 svar · 3,6k läst
X
xpat: Njae, massorna ifråga kommer från uppbyggnaden av ett nytt bostadsområde. Marken i området är skogsmark så jorden håller hög kvalité. Schaktmassorna är "sånt som inte är matjord" och består till stor del av lera och småsten, större stenar har de filtrerat bort. Det är därför jag undrar/tror att man kanske kan köra med ett något tunnare lager matjord. När det gäller övriga
6 svar · 3,0k läst
KarlXII
KarlXII: Coop forum. De ha stora billiga tunnor.
0 svar · 4,7k läst
C
clrknt: Vi har en bergstomt med en stödmur på. På stödmuren har vi tänkt ha ett smidestaket. Runt resten av tomten ska vi ha ett vanligt vitmålat spjälstaket i trä. Var köper man det bäst? Ca. pris per löpmeter? Har någon en bra rekomendation på leverantör och montör av detta?
0 svar · 2,7k läst
N
Nix: Du kommer absolut att kunna använda gräsmattan i sommar. Vi har sått två höstar i rad nu, och årets matta har samma status nu som den gamla ifjol. Och den gick alldeles utmärkt att vara på i somras. Den är naturligtvis tätare och finare nu i år, men vi spelade krocket redan ifjol på den. Underarbetet har jag förstått är detsamma, och det finns såhjälpmedel. Men har man bråttom
10 svar · 8,0k läst
S
sveno: Om linolja hinner torka/oxidera så känns ytan kladdig och det går inte att torka bort. Torka av ska man göra när träet har sugit klart, men före oljan hinner oxidera. Det är möjligt att detsamma gäller alkydolja, men det törs jag inte säga sakert. Problemet är vad gör man när det väl har oxiderat? Svårt att säga. Har du provat att lösa upp det med balsamterpentin eller
2 svar · 3,5k läst
kalleanka70
kalleanka70: Baka-kaka sand "lånar" man av någon snäll farbror på kommunen som man ringer och ber dem släppa av en skopa på tomten. Det gjorde jag. Det räckte till 2 lådor. Som ersättning kan de få en flaska vin. Kolla om du har någon kontakt in eller också ring till bolaget som sköter sandlådorna.
4 svar · 1,1k läst
N
Nybyggare: Med ett bra material undertill slipper du funkt samt minskar sättningar kring plintarna. Dessutom håller du växtligheten borta.
1 svar · 3,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: www.sandatex.se är adressen. Där finns massor av info, dock ej priser.... :)
6 svar · 12,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.