1 568 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hjälp, vi behöver träd!!!
Hej,
Jag har köpt en fotbollsplan (tomt) som inte finns ett träd eller buske på. Jag behöver tips om träd/buskar som växer fort och som är lättskötta (har inte gröna fingrar....än) :
Jag har köpt en fotbollsplan (tomt) som inte finns ett träd eller buske på. Jag behöver tips om träd/buskar som växer fort och som är lättskötta (har inte gröna fingrar....än) :
Träd är något du planterar för lång tid framöver och behöver en del planering. Åk inte till en plantskola & köp på vinst & förlust! Det är (oftast) svårt att flytta på träd efter ett antal år. Felplacerade träd kan bli väldigt frustrerande framöver!
Om du ännu inte bebyggt tomten är det på sikt ekonomiskt att göra upp en grundplan. Har du inte bestämt dig för hustyp än är det bästa rådet att vänta ... Träd & buskar skall ju samstämma med hus, insyn etc. Sätt storvuxna perenner istället - exempelvis plymspirea eller rosenflockel. De kan du senare flytta. Plymspirean behöver tex 3 kvm efter fyra år och går även upp i zon 5.
Du kan skaffa ett antal stora, kraftiga plastbyttor (70-80 liter och med rejäla hål - kostar en knapp hundralapp) för slutlig plantering tex bambu och snabbväxande pil. Gräv ner byttorna till överkanten och vattna. Bambun behöver ett par år på sig för att bli vacker och när det eventuella huset är färdigt har du tid på dig att finna den ideala platsen och plantera och då har bambun redan blivit rejält stor. Pilen planterar du över huvud taget inte i marken i en villatomt ...
men 3-4 pilbunkar kan ge provisoriskt insynsskydd.
Du kan plantera väldigt många buskar i liknande stora byttor och driver på detta sätt upp växter som, efter ett par år, kostar multum i handeln. Vad du skall tänka på är att byttorna behöver lite mer omsorg under torrperioder. Är de väl nergrävda klarar sig växterna dock mycket bra under vinterhalvåret.
Är du trädgårdsnybörjare är det vettigt att ta in ett proffs som gör en basplanering för trädgården. Framför allt får du då en bas som är lämpad just för dig och kanske så lättskött som du vill ha. Beroende på var du bor i landet kostar detta ca 4-6.000 och betalar sig i längden med minimering av felköp/misslyckanden.
Om du ännu inte bebyggt tomten är det på sikt ekonomiskt att göra upp en grundplan. Har du inte bestämt dig för hustyp än är det bästa rådet att vänta ... Träd & buskar skall ju samstämma med hus, insyn etc. Sätt storvuxna perenner istället - exempelvis plymspirea eller rosenflockel. De kan du senare flytta. Plymspirean behöver tex 3 kvm efter fyra år och går även upp i zon 5.
Du kan skaffa ett antal stora, kraftiga plastbyttor (70-80 liter och med rejäla hål - kostar en knapp hundralapp) för slutlig plantering tex bambu och snabbväxande pil. Gräv ner byttorna till överkanten och vattna. Bambun behöver ett par år på sig för att bli vacker och när det eventuella huset är färdigt har du tid på dig att finna den ideala platsen och plantera och då har bambun redan blivit rejält stor. Pilen planterar du över huvud taget inte i marken i en villatomt ...
Du kan plantera väldigt många buskar i liknande stora byttor och driver på detta sätt upp växter som, efter ett par år, kostar multum i handeln. Vad du skall tänka på är att byttorna behöver lite mer omsorg under torrperioder. Är de väl nergrävda klarar sig växterna dock mycket bra under vinterhalvåret.
Är du trädgårdsnybörjare är det vettigt att ta in ett proffs som gör en basplanering för trädgården. Framför allt får du då en bas som är lämpad just för dig och kanske så lättskött som du vill ha. Beroende på var du bor i landet kostar detta ca 4-6.000 och betalar sig i längden med minimering av felköp/misslyckanden.
Tack för svaren ;D
Huset är på plats och snart klart så vi kan börja planera tomten.
Zon?? Vad är det?? Är det att vissa växter passar på vissa platser eller??? Hur vet man vilken zon man har i så fall?? :
Huset är på plats och snart klart så vi kan börja planera tomten.
Zon?? Vad är det?? Är det att vissa växter passar på vissa platser eller??? Hur vet man vilken zon man har i så fall?? :
Hej!
Buskar med liten rötklump som rododendron kan du plantera utan detaljerade planer och flytta dom sen. Har gjort det många gånger med stora ex och lyckats.
Mitt råd är: titta runt i området om andra har rododendron och överhuvudtaget vad som växer i gamla trädgårdar runtomkring. Då får du det snabbaste svar vad man kan lyckas med i dina nya trakter
. Trädgårdsmästare har en del modeväxter som kanske blir kinkiga i längden och utväcklas långsamt. Satsa först på "säkra kort" för att slippa misslyckanden och kostnader så där redan i början.
Tjuvkika in i gamla trädgårdar och fråga om växtnamn
lycka till
gaia (i skuggan av gamla ekar)
Buskar med liten rötklump som rododendron kan du plantera utan detaljerade planer och flytta dom sen. Har gjort det många gånger med stora ex och lyckats.
Mitt råd är: titta runt i området om andra har rododendron och överhuvudtaget vad som växer i gamla trädgårdar runtomkring. Då får du det snabbaste svar vad man kan lyckas med i dina nya trakter
Tjuvkika in i gamla trädgårdar och fråga om växtnamn
lycka till
gaia (i skuggan av gamla ekar)
Ville bara understryka Yonnas tips om att ta hjälp med trädgårdsplaneringen - en jättebra idé!
Ni får en snygg tomt (även om det tar ett par år) och med tanke på era förutsättningar - en helt plan tomt utan några växter alls, så misstänker jag också att ni faktiskt kan SPARA pengar på att anlita en bra trädgårdsdesigner.
En sådan tar fram en ritning och föreslår träd, buskar & perenner som passar just er tomt och de förhållanden som råder där (säkert också en och annan intressant och tålig växt som faktiskt INTE växer hos alla era grannar) - och de kan också hjälpa till med penga- och resursbesparande råd om planteringsavstånd (ofta vill vi som är glada amatörer plantera på tok för tätt, har jag fått lära mig & det är onödigt slöseri) och annat smart.
En "kick start" på trädgårdslivet helt enkelt!
Nåväl - oavsett om ni tar hjälp eller inte - det låter som att ni har ett spännande projekt framför er; att starta sådär helt från scratch. Jag önskar er mycket nöje och lycka till!
Må gott!
Billan
Ni får en snygg tomt (även om det tar ett par år) och med tanke på era förutsättningar - en helt plan tomt utan några växter alls, så misstänker jag också att ni faktiskt kan SPARA pengar på att anlita en bra trädgårdsdesigner.
En sådan tar fram en ritning och föreslår träd, buskar & perenner som passar just er tomt och de förhållanden som råder där (säkert också en och annan intressant och tålig växt som faktiskt INTE växer hos alla era grannar) - och de kan också hjälpa till med penga- och resursbesparande råd om planteringsavstånd (ofta vill vi som är glada amatörer plantera på tok för tätt, har jag fått lära mig & det är onödigt slöseri) och annat smart.
En "kick start" på trädgårdslivet helt enkelt!
Nåväl - oavsett om ni tar hjälp eller inte - det låter som att ni har ett spännande projekt framför er; att starta sådär helt från scratch. Jag önskar er mycket nöje och lycka till!
Må gott!
Billan
Klicka här för att svara