Jag har delat perenner både förr och nu i och med att vi ska sälja och bygga nytt. Jag delar friskt oavsett tid på året.... En del delade jag för någon månad sedan och ingen mår sämre än de gjort tidigare och de har t o m växt till sig. Jag har förr delat för att några perenner helt enkelt blivit för stora och både de delar jag sparat och de jag tagit bort har klarat sig mycket bra. Jag gör säkert inte alls enligt konstens alla regler - men funkar gör det :). Jag har delat löjtnantshjärta, vårkrage, prästkrage, salvia, fänrikshjärta, citronmeliss, kärleksört, alunrot och några till som jag inte minns nu.

Visst är det svårt att slita sig från kära växter... Jag ska lämna våra fina pioner och en underbar klätterros.. snyft
 
Hej! Absolut skall du dela och ta med dina kära perenner. Det borde funka bra och är väl i vilket fall som helst värt ett försök. Det är ju annars rätt kostsamt att anlägga ny trädgård...

I min trädgård växer vissa perenner så bra att jag nu har delat dem vartannat år (marktäckare som lammöron & en del funkior) och de är inte ledsna för det.

Man kan ju faktiskt till och med flytta pioner om man bara har tålamod att vänta några år på att de ska komma igång och blomma igen. Har själv bara provat med en pion, men det har gått bra!

Lycka till!

billan

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.