cubix
cubix: De blir väl ca 0.6 - 1 meter breda efter några år. Men normalt brukar man sätta häckplant med avstånd på 0.30 m. Jag skulle nog välja ett avstånd på ca 0.40m.
1 svar · 1,7k läst
A
AndersG: Låter som en bra idé
2 svar · 2,7k läst
P
perf: Växter som skjuter rotskott dör inte om man klipper/sågar av dem, så vill du bli av med växterna efter ett tag måste de grävas upp (eller förgiftas med roundup, men det kan i värsta fall medföra att andra växter smittas via rötterna).
11 svar · 21,7k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Kontrakt!!! Hur har det gått med försäljningen efter homestagingen! *supernyfiken*
12 svar · 1,2k läst
K
kurt: Många klätterväxter kan växa liggande på marken istället för att växa uppbundet, tex murgröna och klematis.
4 svar · 6,7k läst
T
tiggre: nån som vet en bra smidestjofräs norr om stockholm och vad det kan kosta? behöver L fästen typ (eller vad det heter)
0 svar · 3,4k läst
J
johawk3: Vilken osis. Grannen som bygger nytt här brevid hade kommunen på besök idag med grävmaskin och allt...Borde vart hemma från jobbet och fjäskat för grävmaskinisten :) Nu har jag lyckats vika av bladet på min gamla trädgårdspade så det är väl bara och ringa närmsta grävmaskinsuthyrare. Tack för alla svar. Gräv på ;D
4 svar · 2,8k läst
·
H
Helan: Det finns ett preoparat mot svamp som heter Binab B och säljs på vissa handelsträdgårdar. Man vattnar ut det med vattenkanna. Fråga om det hos din handlare!
3 svar · 3,4k läst
H
Helan: Det finns en lista på www.tradgard.org över trädgårdsdesigner/arkitekter i sverige som är godkända av Riksförbundet Svensk Trädgård.
5 svar · 6,4k läst
R
robbin: Flisby har det har jag sett i deras katalog. Man kan beställa för hemskick. www.flisbyab.se
1 svar · 5,8k läst
H
Hille: Funderar ju på att lejja bort underarbetet och bortschakting och sedan lägga stenarna själv. Kanske en helg är lagom för läggning då ? Passar också på att tipsa om en trevlig web-sida, nämligen www.koksportalen.se , många snygga blandare bl.a. (oj vad vitsigt det blev). De länkar även vidare till badrumsportalen et.c.
5 svar · 2,4k läst
P
pleximaster: När jag cyklat runt i Lund har jag ofta sett "Trädgårdstjänst Lund" anlitad bland villorna i proffessorsstan… bra eller dåligt? De verkar utföra allt från smått till stort, har dock ingen personlig erfarenhet av dem. Ring och fråga. plexi
1 svar · 2,2k läst
H
Haagbard: [citat] Inte var det väl helt galen idé eller ? Var ju jag som kände igen ditt garage förra året när vi åkte förbi, garagefetischisten vr6 osv.... ;D
9 svar · 3,3k läst
K
Ken: Rullgräs är kanon! Har också barn, dom måsta ha nåt att leka på, lade ut gräs förra helgen, och dom leker på gräsmattan nu. Tänkte så gräs på framsidan men blev avrådd av en trädgårdsmästare, det blir bara ogräs nu sa han. Jag rullar nog gräs på framsidan också senare. Bild: http://www.soundcontrol.tv/house/Grass.html
3 svar · 2,1k läst
A
Anna_Panna: Tack Piakanutte för beskrivningen!
6 svar · 6,5k läst
lastkaj
lastkaj: Det är rejäl klippbredd på den, det är bra...
8 svar · 1,3k läst
M
Monkan: Hjälp... Jag skulle vilja ha tag i datorprogrammet Rosenholm. Såg på deras hemsida att man kan beställa det där (lev. 14 dag) men jag skulle vilja komma åt det snabbare. Vi ska bestämma i nästa vecka hur mycket lutning vi ska ha på vår tomt och skulle vilja se hur olika alternativ skulle se ut. Finns det att köpa i någon butik i Stockholmstrakten eller?
0 svar · 1,2k läst
P
Patrik71: [citat] Var skall jag skicka min CV....... ;D
3 svar · 1,7k läst
J
Jenny_L: Håller helt med. ett bra och uttömmande svar. Ett tips om du ändå ska få hem grävare så låt honnom/henne gräva nya hål i trädgården där du tänkt plantera de gamla eller nyinköpta växter. Köpte ett par mer eller mindra fullvuxna träd förra året o passade på o få hål när grävare var hemma o gjorde andra arbeten. Ett skoptag så var det hela klart. Såååå skönt att
5 svar · 4,8k läst
L
lamarr: Nää, bysågen i Stockholm vill nog inte ha våra gamla surtallar ;) Det blir istället finnemang vårträning för maken att klyva lite...
2 svar · 5,9k läst
I
ille: Jag köpte fiberduk hos byggmax i förrgår och då kostade den 339kr för 25m * 1,40m.
6 svar · 12,0k läst
KarlXII
KarlXII: Det låter ju bra, man jag kan inte riktigt föreställa mig hur det ska se ut. Gör en ritning och lägg upp! :) Tryckt virke blir nog finemang, det beror också lite på hur det ska se ut. På stående bitar, om de har skydd ovanfrån, kan du ju snåla och köra vanligt virke som du järnvitriolar. Skulle tro att det gröna försvunnit och det grå kommit fram efter ca 5 år. Jag vet inte hur
2 svar · 3,5k läst
B
byggherreNR1: En bekant har Pelleplattan och på rätt ställe är det verkligen fint. Men underlaget bör nog vara rejält packat som sagt, dessutom bör man tänka på hur man gör på vintern med skotning osv
2 svar · 1,9k läst
fia_mstd
fia_mstd: Nätstängsel typ Gunnebo tycker jag är bra för att hålla vovvisar på rätt sida. Det hade vi på den tiden vi hade Collie. Sen lärde han sig tyvärr hoppa över på vintern då det kom snö, så då fick vi gräva vallgrav runt hela stängslet! ;D Sen hoppade han ÄNDÅ! :o Då fanns det en liten finurlig tråd att sätta överst som höjde stängslet en tio centimeter ungefär, DÅ
10 svar · 23,7k läst
Cricce
Cricce: Ju större diameter på slangen destu bättre. Med liten diameter på slangen, och längre längd, så ökar motståndet i den mot innerväggarna, vilket i värsta fall kan betyda att du har upp kranen fullt och det kommer inget vatten ur slangen :o :o låter kanske konstigt men det är fysikens lag :D :D. Så en stor diameter på slangen är bra... Om du vill ha en lång/stark stråle så stryp
4 svar · 13,7k läst
L
LillaQu: Vi valde oxå svart Aronia, dels för att den har så frodigt växtsätt. Blommor i vita klasar som följs av blå-svarta bär som blir god sylt eller saft av. Dessutom gillar fåglarna bären! Vi köpte dem hos Hortus för 219.- per 10 st. Redan nu efter 1,5 veckor har bladen kommit fullt ut och dom frodas. Kömmer säkert att ta ett par år innan buskarna nått den höjd vi vill ha men det
5 svar · 6,0k läst
M
Misse_o_Mojje: Det finns tyvärr inget botemedel. :'( Ringarna växer utåt för att så smånigom försvinna. Svampmycelet finns på upp till 1,5 m djup. Så vänta är tyvärr rådet... (mer info finns om detta på bla odla.nu) /ulle
1 svar · 6,5k läst
O
ols: Om du absolut skall göra det själv, så försök att ta dig upp mot toppen via stege eller liknande och sedan klättra på grenarna (om det går). Ta med ett långt tjockt rep och fäst så högt du kan runt stammen du skall ta ned. (Längden du kapar beror på hur nära elledningarna eller andra saker i din omgivning är). Det är kanske inte så tjockt där, så du kanske kan såga förhand.
5 svar · 3,0k läst
T
Tommy_S: Revitera på tegel?? Nä - putsa rätt på bara.
5 svar · 9,7k läst
P
perf: När det gäller hagtorn så tror jag att taggarna kan hjälpa till att hålla snyltgäster ute (harar, rådjur...). De skadar i alla fall inte på den punkten. Under tiden som häcken växer upp kan dock taggarna vara lite irriterande, för då ska man ju bara beskära på vintern, och då har det hunnit bli rejält med taggar. Jag har själv en del gammal hagtornshäck (50 år eller så) och
8 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.