Trädgård allmänt
sybrig: Tänk efter innan ni börjar. Jag flyttade ett 5 årig körsbärs träd en gång. Grävde tillsammans med någon en hel dag. Fick endå inte med alla rötter som gick ganska djup och utsprid! Den klarade sig men.. ryggen behövde vila ett bra tag!
yonna: 120 cm för 'storvuxen' hund låter inte så högt men det beror naturligtvis på vilken typ av hund du tänker skaffa dig. Vissa är mer benägna för hopp än andra. Om du börjar med en valp blir det inte så svårt - det är bara att lära hunden att inte hoppa över! Ett trästaket är lättare att ta sig över än ett ståltrådsstaket - även hundar 'klättrar'. Jag har själv en
valter53: Skall man klyva mycket så är en maskin det enda raka. Fortast går det om man klyver 1 metersved och sen sågar upp den i lämplig längd. 1 metrarna är också lättare att stapla. Vill också varna alla som tänker ta bort tvåhandsmanövreringen eller andra skydd. Man skall också vara ensam att klyva. Allt för många händer har blivit skadade när någon hjälp till eller när skydd
Moses: Vet någon var, i Göteborg med omnejd, som man kan få tag på vackra stenar till en trädgårdsgång? T ex skiffer eller annat, med oregebunden form etc. Tackar på förhand!
gaia: [citat] Nu ska vi väl inte överdriva giftigheten trots att det heter ...vitriol? Järnvitriol är ganska harmlös salt jämfört med riktiga gifter. Järnsulfat som den annars heter löser sej i vatten och man får faktisk dricka en hel del av lösningen för att må illa och smaken är långt ifrån frestande ;D. Redan efter en regnskur spolas ytan rent och kvar finns bara det som sitter
Helan: Jag bor i Sörmland, men kan tänka mig att skicka med lastbil en bit, fast helst köra själv förstås. Kommer att bli ett par hundra stolpar i alla fall....
Helan: Sök efter designers som är godkända av Riksförbundet Svensk Trädgård på www.tradgard.org Hälsningar Helena
byggimpert: [citat] ;D ;D :D :D :) :) ;) Tänk att man kan skratta så gott åt så lite :-[ /Christina.
billy_baver: Den var inte dum, tigern! Har du uppfunnit den själv? Eller sitter någon annan inne med patentet? :D Hur som helst måste jag prova det snarast.
Eld: Getingbon används bara en säsong. Det finns inga getingar i det nu.
valter53: Skall du ha gräsmatta där syrenerna växer? Då är det bara att kapa ner stubbarna i nivå med jorden. Sen kommer gräsklipparen att göra jobbet. Slår man hela tiden av dom späda skotten svälter man till slut ut syrenen. Gäller föresten alla träd.
millface: http://www.primastar.nu/Ritning_altan.htm Här kan du se hur dom har byggt in sin pool med trädäck. Sen tror jag att de flesta har ett poolskydd till poolen.
hempularen: Det kan ju vara av vikt om grannen äger sin väg eller om han har servitut för en väg över er tomt. För har han servitut så kan det mycket väl vara så att ni måste släppa till även slänten. Och såsom någon tidigare sagt, så är det den som ändrar som äger problemet, om slänten fanns där när ni köpte, sä blir det ju ni som ändrar när ni tar bort slänten.
josohl: Kan tipsa om en jättefin bok med byggbeskrvningar för många olika fåglar och även en del andra djur. http://skarv.snf.se/store/itemdesc.asp?sku=0396&categoryid=djurnatur
yonna: Kontakta vänligt grannen och ta upp problemet - det är hundägarens ansvar att hålla dessa under uppsikt - och definitivt inte på er tomt. Jag har själv en stor farlig hund ;) som naturligtvis inte får löpa fritt - farlig eller ej. Egentligen tycker jag att det är grannen som borde bekosta inhägnaden men ni kan väl gemensamt dela på ett trådstaket och så sätter du en snygg häck
askur: Hej på er, alla glada trädsgårdanläggare! Finns det någon som kan ge tips på en firma i södra Skåne (typ mellersta delen av södra Skåne) som kan leverera bra matjord till ett bra pris? Så skulle jag bli så glad, så glad!!! MVH /Mullvaden
mr_pettersson: Har samma erfarenhet. Tog ner 10 trän som fick tas ner i delar pga. omkringliggande hus. Första offerten 15000kr andra 7000kr, gissa vilken det vart?! Tog 1 dag för två man. Det stoera jobbet var sen att frakta bort det nerkapade....
Magnus_Nordmark: [citat] Ja Campusmurarna är smidiga att jobba med. på baksidan sätter man platonmatta för att få muren tät. Hur hög ska du ha muren? När det gäller formning så är det väl skapligt enkeltupp till kankse 60cm höjd. Stiger det uppemot metern så blir det helt andra krav på formen! Jag har jobbat en del med formning så jag tipsar gärna om du vill..
Magnus_Nordmark: [citat] ??? Skit jobbigt? ::) Eller ska det stå "skitjobbigt"?
gaia: Klipp gräset ofta (korta avklipp) och låt avklippet ligga på gräsmattan - så gödslar den sej själv ;) gaia
Starfighter: Snart är sommaren här ;D och det börjar bli dags att fundera på utemöbler. Vi har spanat in Cane-line (http://www.cane-line.com) som vi tycker har lätta och trevliga möbler. Är det någon som har erfarenhet av hållbarheten på dem? Har ni några tips på någon billig och bra leverantör? Något liknande fabrikat som kan vara värt att spana in?
Cricce: Fina saker! Bara att ta fram spaden och spotta i händerna ;D
BESKT: Det börjar bli dags att forska i priser på murar till trädgården so ska anläggas i vår. Har ni erfarenheter av inköp av mursten (olika alternativ)? Ska ha ungefär 40-50 m2 så det är en del....