1 462 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
ful ängsmark
Vi skall bygga ett hus på ängsmark. Det blir en väg ca 80 meter upp till huset ,problemet är att bredvid tomten så är det bara massa sly och annat gräs som ser illa ut.
Skall man röja bort det eller plantera häckar så det inte syns eller vad ???
Skall man röja bort det eller plantera häckar så det inte syns eller vad ???
Det är svårt att bedöma då vi inte vet hur marken ser ut. Ett allmänt råd är nog att
- röja slyn (annars kommer den framtida häcken inte ha en chans)
- jämna ut den slybearbetade marken men absolut inte gödsla denna
- försöka få ängsmarken att etablera sig (kan ta många år) med att kompletteringsså lämpliga ängsfrön (låna hem en handbok om just ängsetablering)
- samtidigt gräva rejäl ränna för den framtida häcken och göda denna sträcka samt hålla undan från ogräs etc runt häcken
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Beteshage är också ett alternativ.
Hästar, får, getter, grisar är otroligt effektiva.
På vår tomt har vi nästan 1,5ha ängsmark som visserligen är trivsamt men kan bli ett problem att hålla rent från gräs och buskar.
I sommar hade vi 3st hästar på bete under ca 1månad och de betade av det mesta av gräset. Kostnad och arbetsinsats =0 kr och 0 timmar.
Personligen tycker jag att lite djur inpå tomten är ganska trivsamt
Hästar, får, getter, grisar är otroligt effektiva.
På vår tomt har vi nästan 1,5ha ängsmark som visserligen är trivsamt men kan bli ett problem att hålla rent från gräs och buskar.
I sommar hade vi 3st hästar på bete under ca 1månad och de betade av det mesta av gräset. Kostnad och arbetsinsats =0 kr och 0 timmar.
Personligen tycker jag att lite djur inpå tomten är ganska trivsamt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden