Vill skapa en sittplats framför min syrénhäck som ska vara Japan/Kina inspirerad. Tänkte att jag skulle omgärda sittplatsen med lite buskar, men också ett vindskydd. Har någon ideér kring vad man kan använda till vindskydd, och hur man kan tillverka det själv?!

Funderade på bambu, men har inte hittat någon bra bild eller beskrivning på hur det ska göras.

Andra ideér om växter, utformning och material mottages mer än gärna!

Bor i zon 5

Christa Holm "Inspiration från Japanska Trädgårdar" är en liten trevlig bok som ger en del idéer.

Bambu håller inte många år så det blir dyrt på sikt. Om det skall vara helt japankorrekt bör det vara väldigt tjocka bambus som snörs ihop. Knappast ekonomiskt lösbart ...

Lärk däremot håller hel livstid. Jag har själv från en bonde övertagit gamla, använda, tjocka, drygt 2 m höga granslaner mot grannens långsida. Dessa är vackert åldrade i silvergrått.

Annars innebär japaninspiration just den avskalade skönheten med grus, sten & ngn enstaka, extremt vacker växt som inte direkt ger avskärmning. Det blir svårt att uppnå denna typ av trädgård med halvhjärtat engagemang - det är helheten som ger japaninspiration.

TAck för tipset. Lärk... hur får man tag på det om det?

sten, grus och någon vacker solitär är just tanken med sittplatsen. Det kommer INTE att bli en japansk trädgård, utan just en j-inspirerad sittplats... Hade tänkt en rund sittyta i trä eller sten, omgiven av en ca 30 cm sten/gräs "rabatt" (några enstaka prydnadsgräs omgiven av vackra stenar och singel). Utanför denna skulle jag vilja ha en halv/trekvartsmåne av något vindskydd. Utanför vindskyddet ska jag ha buskar som ger en mer ombonad känsla (körsbärsbenved, bergskörsbär?!). Vill gärna ha något vattenrelaterat och kanske en "bonsaiad" tall... Allt kommer inte att rymmas på liten yta!!

Det är alltså detta vindskydd som är problemet! Lärk verkar vara en bra idé, om det går att få tag på. Andra ideér mottages gärna också!

Kolla hos en välsorterad träfirma. Lärken ska inte behandlas utan åldras med behag; efter ett antal år får den vacker silverglänsande yta. Prismässigt ligger den väl lite över gott tryckimpregnerat virke.

En bambu som inte blir alltför hög kan vara vackert i miljön du söker efter. En del gillar inte att den skräpar. Bambu ska man inte sätta nära husgrund eftersom rotsystemet efterhand blir mycket kraftigt. Bambu prasslar mysigt i vinden och har stor miljöfaktor. Det finns också sorter som går i grått/silver är jättesnygga. Magnolia skulle också kunna passa - välj sort & härdighet nogsamt för just din klimatzon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.