Vi har precis blivit klara med finplanering av vår nya tomt. Vi hade först tänkt vänta med att så gräs till nästa år men nu ser ju vädret rätt bra (milt och ej frost) ut så vi funderar på att chansa i år. Hur sent kan man så gräs?
Vi bor i Stockholmsområdet.
 
Vi sådde vår gräsmatta i norra Uppland i mitten av oktober förra året. Den grodde sparsamt i höstas men kom snabbt i våras och är nu jättefin. Fördelen med att så på hösten ar att nattfuktigheten gör att man slipper vattna. Jag skulle absolut så nu!
 
Vi chansade och sådde 300m2 förra helgen, har redan börjat komma upp (också i Stockholm). Får väl stödså i vår i värsta fall.

 
Den generella regeln är att så mellan 15:e augusti och 15:e september (tidigare i norrland och senare i skåne) eftersom det då är fuktigt nog och fortfarande hög marktemperatur. Självklart är det inte så enkelt att det är då som det är mest praktiskt...

Det som är viktigast att tänka på när man sår gräs är ju förstås att mylla ner fröet (eller täcka med ett fint lager sand) så att det inte torkar. Groningsprocessen börjar med att fröet tar till sig vatten och börjar svälla. Om då fröet torkar - så dör det - vilket faktiskt är den främsta orsaken till dålig uppkomst efter sådd av gräs (och inte dåligt utsäde eller något annat...!). Så följ instruktionerna på fröpaketet, mylla noga och vattna - vattna - vattna - vattna - vattna - vattna. Vad tror ni de gör på golfbanorna???

Lycka till ;D
 
Vi sådde vårt gräs i slutet av november förra året. Det hann inte komma upp något då, men tidigt på våren så började det komma igång. Vi fick stödså på vissa ställen, men det var ändå värt att göra det på hösten.

Är det över 6 grader i dygnstemperatur så skall fröna börja gro (enligt vår trädgårdshjälp)
 
Falken skrev:
Spelar golf?!  ::)
Det också. Fast inte de som jobbar där. Inte hela tiden i alla fall...! ;D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.