799 läst ·
9 svar
799 läst
9 svar
Gräsfråga
Hej!
Sådde första helgen i september. Det har varit grönt och fint länge känns det som och det har etablerat sig riktigt bra tycker jag. Nu till min fråga:
Vågar man te x nu i helgen gå runt på gräsmattan med en lövblås och blåsa bort det mesta av löven innan snön kommer? Jag tänkte att gräset skulle få lite andrum innan snön kommer? Tänker jag rätt?, fel?
Jag vill inte skada gräset, men det kanske inte är nån fara?? med tanke på att det i princip är 2 månader sen jag sådde.
Sådde första helgen i september. Det har varit grönt och fint länge känns det som och det har etablerat sig riktigt bra tycker jag. Nu till min fråga:
Vågar man te x nu i helgen gå runt på gräsmattan med en lövblås och blåsa bort det mesta av löven innan snön kommer? Jag tänkte att gräset skulle få lite andrum innan snön kommer? Tänker jag rätt?, fel?
Jag vill inte skada gräset, men det kanske inte är nån fara?? med tanke på att det i princip är 2 månader sen jag sådde.
Hej Brevik
Om gräset är tätt och fint och om det kommit upp ca 7-8cm så bör du nog även klippa det en gång. Jag sådde senare än dig men jag har till och med varit ute och krattat bort alla löv ifrån gräset och så fort solen tittar fram så verkar det växa en bit till
Har för mig att jag läst någonstans att gräs växer ner till +7 grader , därför lär gräset troligen att forsätta att växa så länge vi har den värmen vi har nu om dagarna.
mvh Martin
Om gräset är tätt och fint och om det kommit upp ca 7-8cm så bör du nog även klippa det en gång. Jag sådde senare än dig men jag har till och med varit ute och krattat bort alla löv ifrån gräset och så fort solen tittar fram så verkar det växa en bit till
Har för mig att jag läst någonstans att gräs växer ner till +7 grader , därför lär gräset troligen att forsätta att växa så länge vi har den värmen vi har nu om dagarna.
mvh Martin
Klicka här för att svara