Catawbiense är den "klassiska" (ljus)lila rododendron. Den kan beskäras om den är risig.
Det finns två sätt. Antingen tar man skär man helt enkelt ner (10-15cm ovan mark) risiga grenar. eller så beskär man varje gren, eller de grenar man önskar, med 1/3 av grenlängden. Med det sistnämnda sättet kan man under flera år föryngra gamla buskar. Och dessutom får man blommor nästkommande år på de grenar (2/3-delarna) som är kvar.