Hemmakatten
Catawbiense är den "klassiska" (ljus)lila rododendron. Den kan beskäras om den är risig.
Det finns två sätt. Antingen tar man skär man helt enkelt ner (10-15cm ovan mark) risiga grenar. eller så beskär man varje gren, eller de grenar man önskar, med 1/3 av grenlängden. Med det sistnämnda sättet kan man under flera år föryngra gamla buskar. Och dessutom får man blommor nästkommande år på de grenar (2/3-delarna) som är kvar.
 
Hej och tack föralla svar!

Min tanke är att skära bort några av de nedersta grenarna och på så sätt "lyfta upp" den lite från marken samt underlätta för passage vid busken.

Vad jag har förstått så är det till våren som det gäller och sen får vi se hur mycket vi tar.

Tack för hjälpen sa Zeb
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.