4 499 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Visa mig era staket
Nu börjar det rycka lite i trädgårdfixar nerverna 
Och i vårt fall vore ett staket toppen både för att hålla inne en 2,5 åring med spring i benen och för att markera vad som är vår tomt.
Då vår tomt gränsar till åkersmark har jag bestämt mig för att lägga två rader plattor(30*2) under så att vi slipper få ogräs i staketet.
Min tanke var att sätta stolpar av impregnerat och där mellan sätta reglar i tre tjocklekar med en överliggare.
Sedan järnvitriol på allt utom överliggaren som skall vara röd.
Ypperlig lösning till dess att min fru talade om att det var en 70 meter bred stege jag planerar bygga åt min dotter :-[
Så nu vill jag ha tips på ett staket som kan passa till ett hus med liggande panel. Om ni sedan har en bild på matchande grind till så får ni en :-*
Och i vårt fall vore ett staket toppen både för att hålla inne en 2,5 åring med spring i benen och för att markera vad som är vår tomt.
Då vår tomt gränsar till åkersmark har jag bestämt mig för att lägga två rader plattor(30*2) under så att vi slipper få ogräs i staketet.
Min tanke var att sätta stolpar av impregnerat och där mellan sätta reglar i tre tjocklekar med en överliggare.
Sedan järnvitriol på allt utom överliggaren som skall vara röd.
Ypperlig lösning till dess att min fru talade om att det var en 70 meter bred stege jag planerar bygga åt min dotter :-[
Så nu vill jag ha tips på ett staket som kan passa till ett hus med liggande panel. Om ni sedan har en bild på matchande grind till så får ni en :-*
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Tycker nog att din lösning låter helt ok!
finns det verkligen någon form av staket som barn inte klättrar på? Tror nog snarare på att lära barnen att man håller sig innanför staketet. Kanske inte det lättaste men kanske det bästa om man inte ska behöva vara orolig för att de klättrar över, slår sig osv. En fördel med din lösning är ju att det är relativt lätt att klättra tillbaks igen om man vill och det är ju kanske inte så dumt.
//Markus
finns det verkligen någon form av staket som barn inte klättrar på? Tror nog snarare på att lära barnen att man håller sig innanför staketet. Kanske inte det lättaste men kanske det bästa om man inte ska behöva vara orolig för att de klättrar över, slår sig osv. En fördel med din lösning är ju att det är relativt lätt att klättra tillbaks igen om man vill och det är ju kanske inte så dumt.
//Markus
Nu ska vi väl inte överdriva giftigheten trots att det heter ...vitriol? Järnvitriol är ganska harmlös salt jämfört med riktiga gifter. Järnsulfat som den annars heter löser sej i vatten och man får faktisk dricka en hel del av lösningen för att må illa och smaken är långt ifrån frestande ;D. Redan efter en regnskur spolas ytan rent och kvar finns bara det som sitter bundet i virket.yonna skrev:
Tror inte att barn eller vuxna blir förgiftade bara av att röra vid träytan behandlat med järnvitriol
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden