Vi vill bygga en halvrundmur som lä till vår uteplats. Men hur gör man om man bygger med block så att det inte blir "kantigt"? Skall man istället använda något annat än block eller skall man till example putsa "tjockt" för att dölja kanterna?

Då finns det även frågor kring hur man drar snöret för att markera murens höjd när man bygger?

Armeringsjärn antar jag att man bara kan böja till den form som behövs eller?

Tacksam för tips

Titta på

flisbyab.se

de har många olika exempel på murar och hur man bygger dem. :)

Det finns ju block som är avsedda för detta. Dessa är ju i och för sig "vanliga" trädgårdsstenar. Kolla med tec starka.se

Alternativt:
Bygg en form och gjut. Billigt och bra om man inte har tummen mitt i. Sen är det ju bara att måla muren i valfri kulör.

Lycka till ;)

Skanska har ett system som kan vara bra. Det är betonmurstenar som är 17cm höga, 35cm djupa och 35/70/105cm långa. De finns som svängda varianter och med olika färg på betongen. Jag har satt åtmindstone ett par tusen såna block i jobbet och det inte så svårt.

CAMPUS heter systemet.
Hör gärna av dig om du vill ha info, men Skanska har en bra beskrivning själv..

www.skanska.se

Tack för svaran allihop!

Har varit lite upptagen senaste så jag har inte haft tid att kolla de länkar som ni har föreslagit än så länge. Jag tror säkert att de kommer att ge mig insperation, särskilt den där "Campus" system.

Gutte.

Det var en intressant idé med att gjuta muran! Vet ej om det bli mer jobb att försöka bygga en form än fixa en "vanlig" mur om du förstår vad jag menar men jag skall fundera på det.

Dave_Fish skrev:
Tack för svaran allihop!

Har varit lite upptagen senaste så jag har inte haft tid att kolla de länkar som ni har föreslagit än så länge. Jag tror säkert att de kommer att ge mig insperation, särskilt den där "Campus" system.

Gutte.

Det var en intressant idé med att gjuta muran! Vet ej om det bli mer jobb att försöka bygga en form än fixa en "vanlig" mur om du förstår vad jag menar men jag skall fundera på det.
Ja Campusmurarna är smidiga att jobba med. på baksidan sätter man platonmatta för att få muren tät.

Hur hög ska du ha muren? När det gäller formning så är det väl skapligt enkeltupp till kankse 60cm höjd. Stiger det uppemot metern så blir det helt andra krav på formen!

Jag har jobbat en del med formning så jag tipsar gärna om du vill..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.