Byggahus.se
Syrénerna på vår (nyinköpta) tomt har helt tagit över baksidan av huset, vilket hindrar ljus från att komma in genom fönstren. Vi skull därför vilja ta ner en hel del buskar, men vad gör man med rötterna som blir kvar?
De växer upp för en liten bergknalle, som vi skulle vilja frilägga från mossa, brännässlor och annat framåt våren.

Där det bara växer mossa går det säkert att ta bort denna, men stubbarna+rötterna från syrénerna vet jag inte hur man ska göra med?!

Några förslag, tidifare erfarenheter?

Syrener går inte så djupt ner i marken man 40-50 cm, det är bara att gräva ;D

mvh plexi

Pleximaster har så rätt: Bästa sättet att bli av med syrénrötter är att gräva bort dem. Enklast med traktorgrävare. Jag har hört folk påstå att man kan kväva rötter genom att täcka in dem i svart plast. Men denna metod tar många år, och det finns ju roligare grejor att ha i trädgården än en massa sopsäckar...

Jag vet inte vilken trädgård du vill ha. Men läser jag rätt mellan raderna kommer du snart att uppfatta nässlorna som ett större problem än mossan.

Alltså: När du ändå hyr en grävare ska du passa på att bana av all jord där nässlor växer. Så omedelbart in den nakna jorden med gräs. Vattna och rensa tålmodigt bort allt ogräs du ser innan gräsmattan är etablerad.

Syftet är att lägga över jordens växtkraft på en annan marktäckare än dina nässlor. När gräsmattan är etablerad håller ni efter den med gräsklippare. Kommande vår eller höst har ni bott in er i trädgården. Då kan ni pö om pö ta upp rabatter och kanske komplettera gamla träd med nya.

Lycka till!

Tack för era tips!
Traktorgrävare låter skönt, men syrénerna är instängda mellan huset, bergknallen (som sluttar brant åt andra hållet) och "resten" av syrénhäcken som vetter mot grannen och som ska vara kvar = kommer inte åt med traktor :-/

Så jag antar att då återstår att gräva med mankraft, för svarta sopsäckar slipper jag helst.

Nässlorna växer i mossan, som växer direkt på berget. Så jag tänkte "helt enkelt" riva bort det så att berget blir fritt, och bara odla små söta saker i bergsskrevorna. Finns det några genvägar där, eller är det bara att vänta på att snön tinar bort och sen hugga in? ;)

Heder åt dig som inte frågar efter kemikalier!

En annan genväg som jag litar mer på är termisk behandling. Alltså; man dödar växter genom att koka eller bränna bort dem. Själv har jag dock aldrig provat våldsammare grejer än traktormetoden...

Du har alltså berg nästan i dagen? Låter enormt läckert. Lycka till!

Ett annat tips kan vara eld! Kompisarna hade luntat det torra gräset i sin syrenhäck med resultat att alla skott som var ovan jord dog. Knepet borde vara att bränna av det flera gånger under växtsässongen. Jag har ingen aning om hur många år det tar rötterna ger upp, men det är ju iaf mindre jobb än att gräva...

Syrenstubbar brukar inte sitta värre än att man tar 4 5 spadtag, och sedan bräcker upp dom med ett järnspett.

Sedan kan det vara bra att ha en grensax (alltså en sådan där med utväxling) för att klippa av rötterna. Använd en gammal eller billigaste möjliga. För den brukar inte vara så bra för beskärning av grenar ovan jord efteråt.

Eller är det jättar?

Problemet med syréner är ofta att de är så många!

Från början kan de vara planterade i bersåer och som långa häckar. Sedan har de fått bre ut sig bäst de vill. Och grenverket är bara hälften av allt jox. Under jord finns ungefär lika mycket rötter...

Ett sådant rotsystem ger skott i gräsmattan långt efter det att värdträden kapats ned till marken.

Fyra, fem spadtag? Nja, då är nog hempularen en hejare på spadtag ;-)

Hemmakatten
Tyvärr Lobelia, den dystra sanningen är att man med kvinno(manna)kraft måste gräva bort alla rötter. Vi har själva gjort det. Visst är det jobbigt, men det är enda sättet att bli av med dem.

Skall du ha gräsmatta där syrenerna växer? Då är det bara att kapa ner stubbarna i nivå med jorden. Sen kommer gräsklipparen att göra jobbet.
Slår man hela tiden av dom späda skotten svälter man till slut ut syrenen. Gäller föresten alla träd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.