Lyfter en gammal tråd ;D

Den dubbelverkande hydraulklyven och den dubbelverkande cylindern är INTE samma sak.

En dubbelverkande hydraulklyv har klyvyxor i båda ändarna och en speciell kolv. På den klyven sitter cylinderröret fast mitt på klyven och den har en genomgående kolvstång som gör att den klyver "på baksidan kolven" på returvägen.

Jag ställde tidigare en fråga om hastigheten på "rustaklyven" som jag inte riktigt fått svar på. Hur är det nu, får man stå och vänta på klyven mellan slagen eller räcker hastigheten till ?

Enligt en kompis som köpte den för att hobbyklyva till kaminen så hinner han ta en macka medans kolven åker sin vända fram och tillbaks....

Jesca_j skrev:
Enligt en kompis som köpte den för att hobbyklyva till kaminen så hinner han ta en macka medans kolven åker sin vända fram och tillbaks....
Tack för svaret :D
Det var ungefär det jag befarade :(

Det går alltså snabbare med yxa & huggkubbe.
Egentligen har jag inget emot yxan & kubben, tvärt om det är ganska avkopplande att stå på vedbacken men jag tycker det tar för lång tid.

Har en bekant som just har köpt en från Rusta.
Han påstår att den inte är så långsam på tillbakavägen
att man blir irriterad. 8)

galento
Hej,vi köpte modellen som tar 37cm och den har vi använt en hel del,bra pris 1995:- och den är stark har klyvit mycket grövre kubbar än det står i instruktionsboken och det har aldrig varit några problem.Har inte upplevt att den är allför långsam heller,i relation till priset tycker jag den funkar bra ;D

Om du gör en uppskattning, vad går snabbast:
1. klyva med Rustaklyven
2. en ihärdig kille med yxa

Finns nog inte mycket som slår en van vedhuggare *s*

/Kent

Skall man klyva mycket så är en maskin det enda raka. Fortast går det om man klyver 1 metersved och sen sågar upp den i lämplig längd. 1 metrarna är också lättare att stapla.
Vill också varna alla som tänker ta bort tvåhandsmanövreringen eller andra skydd. Man skall också vara ensam att klyva. Allt för många händer har blivit skadade när någon hjälp till eller när skydd saknas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.