2 111 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Fällning av stora barrträd
På vår tomt i Landvetter står 15 (enorma!) granar och tallar som vi behöver hjälp att ta ned. Är det någon som har ett bra tips om hur vi billigast och bäst gör detta? Ringde en trädfällningsfirma och det var inte billigt! 
De övriga träden är av mer "normal" storlek och dem kommer vi själva att att ned och göra ved av...
De övriga träden är av mer "normal" storlek och dem kommer vi själva att att ned och göra ved av...
Det beror på om träden står så nära huset att de kan riskera att trilla på, och skada, huset. Om de gör det skulle jag rekommendera att anlita en firma som är försäkrad. Det är en fördel med att anlita trädfällarfirma - att de är försäkrade . De bör vara det iallafall - kolla. Dessa firmor använder speciella redskap för att göra fällningen säker. Du skulle kunna leta upp någon skogshuggare som fixar det för en billigare peng men frågan är vad som händer om något går snett ! ? ! Du bör kunna lita på den du anlitar alt skriva något juridiskt så att du inte står med ett halvt isönder slaget hus!
Ett annat alternativ skulle vara att anlita en firma som har "skördare" (dvs avverkningsmaskiner) - de skulle kunna göra jobbet snabbt och säkert. Problemet är att de har höga flyttkostnader för maskinen. Du kan hitta sådana firmor i i Gula Sidorna under "skogstjänster", kanske har de lust att "svänga" förbi när de är i närheten?
Står de inte så att de kan skada hus eller annat värdefullt är det mindre noga med specialkompetens och försäkring - hör dig för om det finns någon med hyfsad erfarenhet av skogsarbete.
Ett annat alternativ skulle vara att anlita en firma som har "skördare" (dvs avverkningsmaskiner) - de skulle kunna göra jobbet snabbt och säkert. Problemet är att de har höga flyttkostnader för maskinen. Du kan hitta sådana firmor i i Gula Sidorna under "skogstjänster", kanske har de lust att "svänga" förbi när de är i närheten?
Står de inte så att de kan skada hus eller annat värdefullt är det mindre noga med specialkompetens och försäkring - hör dig för om det finns någon med hyfsad erfarenhet av skogsarbete.
Klicka här för att svara