11 000 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
Häggmispel
som häck...någon som har sett en sådan, eller har erfarenhet?
Vill ha en friväxande häck och väljer mellan häggmispel och syren.
Vill ha en friväxande häck och väljer mellan häggmispel och syren.
Vi har också häggmispel och visst den blommar fint men väldigt kortvarig, iaf våran. Den är iofs inte så välskött då föregående ägare har kört med sk vaktmästarbeskäring, dvs kapa rakt av i midjehöjd 8)
Har i ett par års tid försökt beskära korrekt men till sommaren ryker nog eländet, går ej att få ordning på :-/
Har i ett par års tid försökt beskära korrekt men till sommaren ryker nog eländet, går ej att få ordning på :-/
Syren blommar också fort över.
Om häcken ser risig ut, så kapa den långt ner. Förhoppningsvis skjuter den en massa nya skott och häcken blir tät också i botten. Av häggmispelns bär kan man göra sylt och saft. Det kan man inte med syren.
Om häcken ser risig ut, så kapa den långt ner. Förhoppningsvis skjuter den en massa nya skott och häcken blir tät också i botten. Av häggmispelns bär kan man göra sylt och saft. Det kan man inte med syren.
Undvik att blanda olika buskar i häcken. Det blir oftast inte snyggt och svårt att få balans. Om man däremot har väldigt stor mark och har möjlighet sätta buskarna i grupper dvs inte på linje blir det lättare att få ett vackert resultat.
Vi har fått ett förslag på vår trädgård, då vi verkligen behöver ett insynsskydd men inte vill ha en rak, hög, grön "mur" framför uteplatsen.
Jag vill absolut känna att världen fortsätter bortanför vår tomt, men vill ändå inte att alla som passerar ska se in till oss
Jag tyckte att det kändes omöjligt att få till det, men när vi fick förslaget från en trädgårdsarkitekt så kändes det så självklart och rätt, kunde inte förstå att jag inte kunde tänka i de banorna själv.
Nå... iaf. så går den ut på att inte sätta en rak häck, utan blanda olika buskar bla. häggmispel (naturligtvis friväxande) till just buskage med en lustig "triangelform" som gör att man ser ut från tomten mellan buskagen, de som står på andra sidan ser iof. också delvis in, men inte mot huset eller uteplatsen utan mellanrummen mellan buskagen leder insynen mot garaget på ena sidan om huset och den obebyggda delen av tomten på andra sidan, hmmm.... svårt och förklara märker jag, hoppas att någon förstår
MVH/Christina.
Jag vill absolut känna att världen fortsätter bortanför vår tomt, men vill ändå inte att alla som passerar ska se in till oss
Jag tyckte att det kändes omöjligt att få till det, men när vi fick förslaget från en trädgårdsarkitekt så kändes det så självklart och rätt, kunde inte förstå att jag inte kunde tänka i de banorna själv.
Nå... iaf. så går den ut på att inte sätta en rak häck, utan blanda olika buskar bla. häggmispel (naturligtvis friväxande) till just buskage med en lustig "triangelform" som gör att man ser ut från tomten mellan buskagen, de som står på andra sidan ser iof. också delvis in, men inte mot huset eller uteplatsen utan mellanrummen mellan buskagen leder insynen mot garaget på ena sidan om huset och den obebyggda delen av tomten på andra sidan, hmmm.... svårt och förklara märker jag, hoppas att någon förstår
MVH/Christina.
Tack för svaren allihop 
Klicka här för att svara