2 097 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Klippa träd utrustning..!
Hejsan..!
Jag har en massa, massa träd som klipps år ut o år in..
En del är frukt träd 5 äppel, 1 päron, 1 ek ( i form av en gran typ), 2 körsbär, ca 12 lönnar = i form av bollar+1 som täcker hela grannes hus när man sitter på uteplatsen(klippt så), 1 poppel, sen ca 7 andra träd Asp kanske = i form av bollar..
Nu tycker ni knaske att jag är en full kommlig idiot som klipper dessa fina träd
Till mittförsvar!! Förra ägaren klippte dessa träd till dessa former och det ser faktiskt ganska coolt ut 8)
Så jag forsätter bara i samma stil.. :
Till saken är att jag behöver nya grejer!
1st sekatör
1st manuel häcksax (har en kort men hög häck samt träd i samma stil)
1st såg för att trimma frukt träden med.
Hit tills har jag haft prylar av mindre bra kvalitet vilket har slutat med att dom går sönder :'(
Så Boys & Girls Vad är det som gäller? Finns det någon internetbutik? eller ska man åka till en finare trädgårdsmaskins butik o slå till på japanska laser slipade grejer? vilket kostar runt 500kr för en såg!
Jag har en massa, massa träd som klipps år ut o år in..
En del är frukt träd 5 äppel, 1 päron, 1 ek ( i form av en gran typ), 2 körsbär, ca 12 lönnar = i form av bollar+1 som täcker hela grannes hus när man sitter på uteplatsen(klippt så), 1 poppel, sen ca 7 andra träd Asp kanske = i form av bollar..
Nu tycker ni knaske att jag är en full kommlig idiot som klipper dessa fina träd
Till mittförsvar!! Förra ägaren klippte dessa träd till dessa former och det ser faktiskt ganska coolt ut 8)
Så jag forsätter bara i samma stil.. :
Till saken är att jag behöver nya grejer!
1st sekatör
1st manuel häcksax (har en kort men hög häck samt träd i samma stil)
1st såg för att trimma frukt träden med.
Hit tills har jag haft prylar av mindre bra kvalitet vilket har slutat med att dom går sönder :'(
Så Boys & Girls Vad är det som gäller? Finns det någon internetbutik? eller ska man åka till en finare trädgårdsmaskins butik o slå till på japanska laser slipade grejer? vilket kostar runt 500kr för en såg!
Vad gäller sekatör finns inget som slår en Felco. Finns i många modeller för att passa alla slags händer.
Vad gäller sågar så satsa på en japansk såg, dvs en som skär när du drar den åt dig, gärna hopfällbar så du kan ha den i fickan. Mycket skönt och behöver inte kosta så mycket (ca 200 kanske). Om du väljer en bågsåg istället så se till att bladet får att ställ i olika vinklar.
Vad gäller sågar så satsa på en japansk såg, dvs en som skär när du drar den åt dig, gärna hopfällbar så du kan ha den i fickan. Mycket skönt och behöver inte kosta så mycket (ca 200 kanske). Om du väljer en bågsåg istället så se till att bladet får att ställ i olika vinklar.
Äppleodlarna på Österlen använder klippare som är kopplade till en kompressor! Då nuddar man bara grenen som skall av och vips så är den borta. Ingen muskelkraft alltså.
Dock vet jag inte var man kan köpa dylik utrustning. Kolla med Weibulls i Hammenhög, de kanske vet!!!
Dock vet jag inte var man kan köpa dylik utrustning. Kolla med Weibulls i Hammenhög, de kanske vet!!!
Klicka här för att svara