18 432 läst ·
19 svar
18k läst
19 svar
Använda askan från eldstaden?
Jag har hört någon säga att huggorm skyr aska. Kan det stämma?
.... nu ska vi inte krångla till det till ingen nyttaUbbe skrev:
Om alla vattenlösliga näringsämnen separeras ifrån askan så har du inte mycket kvar av det som gör nytta för växterna.
I för sej en regnskur gör samma jobb och mineraler transporteras längre ner i marken men det finns alltid en del rötter som är tillräckligt djupgående för att ta upp det
gaia
Mormor brukar sprida ut aska i snön på vintern (på gräsmattan). Jag tror att det är för att den då inte riskerar att "bränna" växterna lika mycket eftersom den liksom "sipprar" ner när snön smälter i stället för att lägga sig som en tjock matta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden