3 664 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Tid för beskärning
Hej
Vi har diverse växter som behöver beskäras i vår trädgård: äppleträd, päronträd, samt diverse buskar.
Jag har läst här tidigare i detta forum att bästa tiden för att beskära äppleträd är i juli-september men vi har ingen lust att vänta till juli.
När kan vi börja med detta?
MVH
Zeb
Vi har diverse växter som behöver beskäras i vår trädgård: äppleträd, päronträd, samt diverse buskar.
Jag har läst här tidigare i detta forum att bästa tiden för att beskära äppleträd är i juli-september men vi har ingen lust att vänta till juli.
När kan vi börja med detta?
MVH
Zeb
Hej! Jo, visst är det juli-sept som är den bästa perioden. Men du kan beskära fruktträden nu till våren oxå. Men innan bladen ser ut som musöron. Undvik att beskära när det är minusgrader. Välj en vecka som det är hyfsat väder. Anledningen till det är att ved/märgstrålarna lätt kan spricka vid minusgrader på färska snitt. Anledningen till att man beskär under JAS är att träden är i full gång och har lättare att ta hand om såren, och dels för att det inte är lika gynsamt för rötsvampar under soliga sommardagar.
Klicka här för att svara