Hej

Vi har diverse växter som behöver beskäras i vår trädgård: äppleträd, päronträd, samt diverse buskar.

Jag har läst här tidigare i detta forum att bästa tiden för att beskära äppleträd är i juli-september men vi har ingen lust att vänta till juli.

När kan vi börja med detta?

MVH
Zeb
 
Du kan gott beskära redan nu.
 
Hej! Jo, visst är det juli-sept som är den bästa perioden. Men du kan beskära fruktträden nu till våren oxå. Men innan bladen ser ut som musöron. Undvik att beskära när det är minusgrader. Välj en vecka som det är hyfsat väder. Anledningen till det är att ved/märgstrålarna lätt kan spricka vid minusgrader på färska snitt. Anledningen till att man beskär under JAS är att träden är i full gång och har lättare att ta hand om såren, och dels för att det inte är lika gynsamt för rötsvampar under soliga sommardagar.
 
Kraftiga beskärningar under vårvintern och mindre beskärningar under sommaren.
 
Äpple träd ska beskäras innan de får 'musöron'. Alltså nu eller lite senare beroende på vart man bor.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.