2 010 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Häck på tomtgräns
Vi bygger nytt på av kommunen detaljplanerat område.
Vi har fått tag på en hörntomt och har har gatan på 2 sidor och andra tomter på 2 sidor. Vi bygger just nu och är färdiga innan jul. En av dom andra tomterna är inte sålda ännu vad vi vet och den andra skall bebyggas av ett byggföretag som har 12-14 månaders lev.tid.
Nu skalll vi Oktober sätta färdig Ligusterhäck mot dom andra 2 tomterna. Vi vill och tänker inte vänta med det.
Vår trädgårdsanläggare som tittade på det sa att sätt den i tomtgräns då ni är först och inte behöver fråga någon, dom som bygger på dom andra tomterna är ju säkert glada och tacksamma att dom redan från början har färdig häck på ena sidan.
Rätt tänkt? Vad kan egentligen hända?
Vi har fått tag på en hörntomt och har har gatan på 2 sidor och andra tomter på 2 sidor. Vi bygger just nu och är färdiga innan jul. En av dom andra tomterna är inte sålda ännu vad vi vet och den andra skall bebyggas av ett byggföretag som har 12-14 månaders lev.tid.
Nu skalll vi Oktober sätta färdig Ligusterhäck mot dom andra 2 tomterna. Vi vill och tänker inte vänta med det.
Vår trädgårdsanläggare som tittade på det sa att sätt den i tomtgräns då ni är först och inte behöver fråga någon, dom som bygger på dom andra tomterna är ju säkert glada och tacksamma att dom redan från början har färdig häck på ena sidan.
Rätt tänkt? Vad kan egentligen hända?
Nja, nybyggaren kanske i värsta fall inte gillar ert val av häck och kräver att ni skall flytta på den! Nybyggaren kanske inte gillar att klippa häcken och bryr sig inte om att sköta sin sida - då blir häcken skev och blir så småningom inte snygg på eran sida heller. Nybyggaren kan vägra er att trampa in på sin sida för att ni skall sköta häcken. Nybyggaren kan vara grinig en 'en (såna finns faktiskt). Nybyggaren har en stor elak hanhund som kissar på häcken och tar livet av vissa plantor och dessutom vill nybyggaren sätta trådstaket precis där häcken står.
Jag har stött på samtliga ovannämnda alternativ ... bäddat för konflikter. Sätt ligusterhäcken 70-100 cm in i er trädgård. Räkna också med att grannbygget kan förstöra häcken såvida den står i tomtgräns och då kan ni inte protestera.
Är jag negativ ;D ;D ;D - har varit med om många olika typer av grannar! Har dock aldrig gått in i konflikt med dem eftersom jag av erfarenhet vet att grannar byts ut då och då ;D ;D ;D.
Jag har stött på samtliga ovannämnda alternativ ... bäddat för konflikter. Sätt ligusterhäcken 70-100 cm in i er trädgård. Räkna också med att grannbygget kan förstöra häcken såvida den står i tomtgräns och då kan ni inte protestera.
Är jag negativ ;D ;D ;D - har varit med om många olika typer av grannar! Har dock aldrig gått in i konflikt med dem eftersom jag av erfarenhet vet att grannar byts ut då och då ;D ;D ;D.
hehe.. måste göra att inlägg..
en husägare här i kvarteret satte en tujahäck mitt i tomtgränsen.. till en obebyggd tomt.. sen byggdes det ett hus på den tomten och dom blev lite snea då dom inte fått vara med o godkänna en häck.. så dom slängde upp en syrenhäck direkt i kant med tujan..
med tiden som vi ser det här så tar syrenen snart all sol.. o det slutar med 2 gnälliga grannar..
Tipsen är , vänta med en kant tills ni kan komma överns med kommande granne.. ;D
en husägare här i kvarteret satte en tujahäck mitt i tomtgränsen.. till en obebyggd tomt.. sen byggdes det ett hus på den tomten och dom blev lite snea då dom inte fått vara med o godkänna en häck.. så dom slängde upp en syrenhäck direkt i kant med tujan..
med tiden som vi ser det här så tar syrenen snart all sol.. o det slutar med 2 gnälliga grannar..
Tipsen är , vänta med en kant tills ni kan komma överns med kommande granne.. ;D
Klicka här för att svara