Så var man nybliven ägare till gammalt hus med tillhörande tomt på 510 kvm. På tomten finns gräsmatta, 3 äppelträd (osäker på sorten - hur avgör man?) och en hel radda med hallonbuskar + diverse andra växter och ogräs.

Som totalt oerfaren trädgårdsägare undrar jag nu vad jag behöver tänka på.
Behöver träden beskäras och isåfall när?
Behöver man ta hand om hallonbuskarna på något speciellt sätt? Ser att det är en hel del sniglar som sitter på hallonbuskarna - vad gör man åt dem?
Hur gör man lämpligast med ogräs som växer i gräsmattan?

Oerhört tacksam för alla svar, råd och tips jag kan få!! :-*

Det finns en bok av Christina Ilminge "Bevara & sköta en gammal trädgård". Den är kanon mycket tips och ideér.

mvh plexi

Njut nu till en början av trädgården som den är ;D - misstänker att du har nog att göra inne i huset. Dina 510 kvm kommer inte att springa ifrån dig. Klippa gräset kan du väl göra - om det finns någon gräsmatta - men strunta i trädbeskärning och annat detta första år. Gå omkring i trägårn och gläds av att den är din. Sen införskaffar du lite trädgårdsböcker - gärna plexis förslag - och läs kanske tidningen 'Allt om Trädgård' mörka vinterkvällar. Den har för övrigt ett helt supert trädgårdsforum som är lika välbesökt som detta forum
http://www.alltomtradgard.se/
och är helt i avsaknad av besserwissare (som annat trädgårdsforum, inget namn nämnt ;)).

Det viktigaste med trädgård är faktiskt att man ska skynda långsamt och att man ska gå ut och trädgårdsjobba när det är roligt, när det är skönt väder och när man inte är stressad. Eller så går man ut för att stressa av sig! Det finns inget som heter måste när det gäller trädgård - den skall vara din högst privata plats och glädje!

Tack för tipset .... gräsmattan är klippt, så nu ska jag bara plocka lite äpplen, baka en äppelpaj och sen sitta och avnjuta den på verandan 8)

Jag misstänker det forum Yonna inte nämner kan vara http://www.odla.nu ;) Jag rekommenderar dock artiklarna som finns där, och om man vill ha svar på någon specifik fråga brukar man få svar ganska snabbt i forumet (även om svaret ibland blir "använd sökfunktionen, det där diskuterade vi ju för fyra veckor sedan!". Jag har hittat mycket matnyttigt där sedan jag "blev med trädgård" i våras :)

Men jag håller med Yonna - njut av trädgården! Detta gäller även senare när du vet mer om vad man kan göra för att sköta den. Många stressar ihäl sig över alla "måsten" och tror att dom "måste" rycka bort varenda ogräs dom ser, så hundraelva frön varje vår och klippa gräset varannan dag. Jag tycker att det är bättre att sätta sig ner och tycka om sin trädgård. Om man plötsligt märker att man bara sitter och blir oerhört irriterad på det där kirskålsbeståndet i hörnet kan man göra något åt det, men man kan ju lika gärna tycka att det i alla fall är grönare än grannens vissna perenner... Låt tempot bestämmas av vad du faktiskt vill göra!

Här är ett par tips om du nån dag känner att du vill göra något annat än att klippa gräset:

Här: http://www.juniper.se/tradvard/ finns en sida om beskärning av fruktträd. Den hjälpte mig en hel del. Läs den om du får tid och lust nån gång!

Hallonen är ganska lättskötta. När årets skörd är avklarad kan du klippa bort de skott som det satt hallon på i år. Skär av dem med sekatör vid roten. Lämna årets nya skott, de ska ge hallon nästa år. På hösten ser du skillnad på dem genom att de nya skotten (som ska vara kvar) är ljusbruna eller gröna och friska om stammen medan de gamla är bruna, torra och flagar i barken. Om du inte hinner göra det på hösten kan du göra det på vårvintern i stället. Då ser du skillnad på dem genom att de gamla skotten (som ska bort) är grenade i toppen medan de nya skotten är raka. Det här är inget du "måste" göra, det blir hallon i alla fall, men det är ganska lätt om du vill ha nåt att göra ;) Jag tyckte i alla fall att det var rätt kul att klippa hallonhäcken i våras :)

Charlie skrev:
Men en sak tycker jag du ska göra. Det är att plantera vårlökar nu i höst. Alltså vanliga lökar som krokus, snödroppar, påskliljor, mm. Det finns inget mysigare än att gå runt i trädgården de första vårdagarna och se hur det spirar lite här och där  :)
Det är ju en gammal trädgård så det finns säkert en del lökar inplanterade ;) vänta och se vad som kommer upp på våren innan du planterar nytt.
Vi blev överraskade av en stor fält med påskliljor och en stig som blev blå av scillor, liljekonvalj i stora mängder samt stora tuvor med snödroppar. Skulle kännas som en löjlig insats om jag grävt ner 3-5 kg nya lökar i någon hörna..... dom skulle försvinna bland det som redan fanns ;D.
Man vet vad man saknar först när man har bott ett helt år med sin nygamla trädgård ;)
gaia

mmm ... en sån länk, ja, digital  ;D ... men jag håller med om att också där finns mycket matnyttigt

när jag i augusti flyttade in i en gammal trädgård (för många många år sedan) köpte jag mängder av lökar för att plutta ner i jorden den första hösten

jag blev förtvivlad för på vareviga plats jag satte spaden ... skar jag sönder redan befintliga lökar - jag fick ge bort ett par hundra tulpanlökar för det fanns inte 10 kvcm öppen jordyta för dessas plantering

så mitt första råd kvarstår: gör inget i trädgården förrän du bebott den fyra säsonger - det kan finnas mycket intressant som tittar upp efterhand

Hmmm ... ja, visst är det en gammal tomt. Men det är uppenbart att ingen skött tomten på hela det här året iaf. Jag vet att säljarna inte bott i huset sen november 2004, utan bara fixat i ordning det för att få det sålt efter deras separation.

Vi spenderade söndagen med att rensa bort en djungel av ogräs längs med hela ena kortsidan av huset. Och då menar jag verkligen djungel - det gick inte att gå där innan, enbart ogräs, men någonstans längst in mot häcken hittade vi några misskötta nyponbuskar! Återstår att rensa ena långsidan som ser nästan lika illa ut bortsett från att allt kvarlämnat byggbråte hindrat ogräset att växa sig lika högt.

Så några lökar vet jag inte om jag ska räkna med att hitta i marken om jag inte planterar några själv. Eller? ???

Jo där har säkert funnits lökar någongång, och lökväxterna brukar kunna bli gamla. Viss komplettering och utrensning kan man ju behöva göra ibland, men det ser du till våren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.