Hejsan...

Någon som har några tankar och idéer om var man bäst placerar en kompost på sin tomt... ;D

Främst tänker jag på om den ska stå soligt, halv skugga eller helt skuggigt?

Men andra saker att tänka på mottagest även med glädje.
 
Man ska hålla komposten lagom fuktigt, har jag för mej.
Skuggigt skulle inte vara fel :)
gaia
 
Ngn har sagt mig att kompost mår extra gott under en fläder ... ;) vet inte om detta har ngn egentlig betydelse.

Det viktigaste är faktiskt att placera den på en undanskymd plats där den inte syns - varken av dig eller av grannen! Sätt gärna en lite högre häck runt den och har du plats skall du inte snåla med utrymmet. En kompost brukar på sikt inte räcka ... man upptäcker ganska snart att man behöver kanske 2 eller 3 beroende på trädgårdsintresse. Det är inte dumt att också bereda plats för skottkärra, lite spannar och annat skräp som inte hamnar i förrådet. Komposten bör inte placeras i ren sol och skyddande lövverk ovanför är bra, stark blåst är mindre bra. Har du garage/förråd med en 'osynlig' baksida är detta också bra placering. Det funkar med helt skuggig plats också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.