Hej

skall börja fixa tomt nästa år

Vårat underlag består mest av fin sando lite lera och jag undrar om det är ett bra underlag att lägga tomt på??

Räcker det med att så gräs på sanden eller behöver man MYCKET jord ellr räcker det med lite så att ytan blir täckt??

En sak är säker iaf det blir inte mycket stenplockande 8)

Du behöver inte blanda i så mycket eftersom gräs växer bra i sand. Däremot kan alltför lätt sandjord innebära att du får vattna gräsmattan mer under torrperioder.

Jag förmodar att du, om du klipper regelbundet med bra klippare som finfördelar klippet och inte krattar gräsmattan, så småningom får en väldigt fin sådan.

Är ingen expert själv på gräsmatta - ingen idé eftersom jag håller mig med jycke som håller efter mattan på sitt sätt ... ???

Det låter ju jätte bra.

Det är ju väldigt lättjobbat underlag, kanske liter rötter att rycka upp

Ska inte vara några problem

Möjligen lite mull och gödsel så att det finns näring till gräset bra och räkna med att vattna ofta om det är genomsläppligt. Leran är bra eftersom den kommer att hålla kvar lite fukt.

Lånar tråden lite:

Om man ska rulla ut gräs, gäller samma förutsättningar då? Är det bättre eller sämre att rulla än att så på sandunderlag?

// Kristina

borde ju vara bättre tycker jag.. själva rullen kan ju hålla kvar lite fukt.. sår man i sanden tar det ju nån dag innan det är lika tjockt som det är på en rulle.. ;)

Tack för svaret, tur att man även får ställa dumma frågor här. ;D 8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.