yonna skrev:
Sätt plantorna 1 m in i trädgården så att du kan sköta även den andra sidan. Försök hålla häcken max 60 cm bred.
Varför ska den planteras 1 meter in på tomten om den inte ska bli bredare än 60cm ???

Som jag ser det borde jag då kunna plantera den 30cm in så blir den ju precis i tomtgräns... :-/

För att du ska kunna sköta dess baksida utan att behöva gå på grannarnas tomt.

Hemmakatten skrev:
Med risk för att bli nedsågad vill jag ändå påstå att thuja är en gammal, hemsk, ful 70-tals, kyrkogårdshäck som inte har något (vackert) berättigande i en modern eller gammal trädgård. ::)
Äntligen någon som tycker exakt som jag ;D

Thuja är fult! :P

Det finns en orsak till at di där små plantorna inte växer och det är att folk inte gör sitt grundarbete ordentligt, vattnar inte håller inte efter alls. Lite jobb för en häck som man skall ha nytta av i årtionden verkar vara för mycket begärt! Och en del tomter är anlagda på blålera och har sprängstensfyllnad - hur bra växer det i sådant?

Är detta dessutom en häck som utsätts för vindar och stekande vårsol så blir det BRUNT - likaså vägsalt -> brunt.
Jag hade kollat hur man snabbt hade fått upp staket/spaljeer och sedan haft klängväcxter på dem. Vindruvor :-)

Det finns en orsak till at di där små plantorna inte växer och det är att folk inte gör sitt grundarbete ordentligt, vattnar inte håller inte efter alls. Lite jobb för en häck som man skall ha nytta av i årtionden verkar vara för mycket begärt! Och en del tomter är anlagda på blålera och har sprängstensfyllnad - hur bra växer det i sådant?
Exakt! Är det nybyggetomt räcker det med att traktorer kört över marken och kompakterat jorden. Då är marken i princip förstörd för all framtid såvida man inte tar in en traktor som gräver ner till 40-60 cm (beroende på vad man ska ha); lyfter och släpper ner jorden igen.

Kan vara vettigt för alla er som börjar med tomten när huset är färdigt.

Hemmakatten skrev:
Med risk för att bli nedsågad vill jag ändå påstå att thuja är en gammal, hemsk, ful 70-tals, kyrkogårdshäck som inte har något (vackert) berättigande i en modern eller gammal trädgård.  ::)
Jag håller med! Jag kan inte heller med tujahäckar. Ger tung mörk inramning åt en trädgård. Friväxande kan funka i parker eller kyrkogårdar. Men tur är väl att smaken är som baken… ;) Ville bara stötta Hemmakatten med mitt inlägg.

mvh plexi

Hemmakatten
Ja, det var ju trevligt att inte bli helt nedsågad utan tom få lite medhåll. :D

Men visst är det så att det vore tråkigt om alla tycker likadant. ;)

Inger.P. skrev:
Jag röstar för en häggmispelhäck. De blir HÖGA, de blommar vackert på våren, är fina på sommaren och supertjusiga på hösten (röda) de har dessutom ätbara bär till fåglarna.
Och det är den fulaste häck JAG vet!

Tur att smaken är som... 8)

;D ;D ;D

Det vore oerhört tråkigt om alla byggde likadana hus, med likadana trädgårdar och likadana häckar...

Jag har aldrig sett en häggmispelhäck, men själv har jag planterat några häggmispelbuskar i vad som ska bli ett högt buskage så småningom. De växer väldigt spretigt så jag har svårt att tänka mig hur en häggmispelhäck skulle se ut ::)

Vilma skrev:
Jag har aldrig sett en häggmispelhäck, men själv har jag planterat några häggmispelbuskar i vad som ska bli ett högt buskage så småningom. De växer väldigt spretigt så jag har svårt att tänka mig hur en häggmispelhäck skulle se ut
Det finns olika sorters häggmispel på samma sätt som det finns olika sorts Thujor, vissa passar utmärkt till klippta häckar, andra till friväxande buskage :)

MVH//Christina.

*EDIT* Sedan tvingas jag erkänna att jag har en smula svårt att förstå att man kan ha häggmispel som förstahandsval när man bor i Skåne, då har man ju sååå många andra tänkbara alternativ (planerar själv häggmispelhäck då jag är därtill nödd och tvungen och iom. det är jag avis som tusan på dem som kan välja liguster eller avenbok :-[), thuja är då iof. heller ingen favorit (allt för jämviktens skull ;)) men det beror mer på att jag tycker den passar dåligt ihop med/på nybyggda, moderna och förhållandevis små hus/tomter, då den lätt aspirerar på ett för pampigt, slottsaktigt uttryck, för att inte använda 'kyrkogårds' benämningen, även om den också stämmer väldigt väl in ;)

Ja, Christina, även jag satte häggmispel i Norrbotten ... skulle aldrig falla mig in att sätta den här nere i södern ;D.

Man kan iofs tycka illa om thuja men den har sitt värde på rätt plats. Vill man ha kompakt insynsskydd året om (i vissa fall kan det vara nödvändigt!) tycker jag den är ett gott alternativ. Jag har själv haft en 24 m lång thujahäck som fungerade ypperligt. De thujahäckar som inte är snygga är de som inte sköts ordentligt och klipps in regelbundet - och då blir de anskrämligt fula.

Annars är lövfällande häckar roligare eftersom de förändras efter årstiderna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.