4 715 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Matcha gammal stenmur
Har gjort en liten "urgröpning" i gräsmattan, vid infarten, där jag har tänkt att placera sopkärlen. Den kommer att omgärdas på två sidor av gräsmatta men ca 0,75cm under, dvs en mur kommer att behövas. Det syns på tomtritningen under http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1122455905
Ut mot gatan har jag en sådan där gammal, murad stenmur från 30-40-tal.
Om man är lite less på utgifter och extravaganzer för tillfället, har ni några roliga tips på mur runt sopkärlen, som matchar den gamla stenmuren?
Ut mot gatan har jag en sådan där gammal, murad stenmur från 30-40-tal.
Om man är lite less på utgifter och extravaganzer för tillfället, har ni några roliga tips på mur runt sopkärlen, som matchar den gamla stenmuren?
Du har inte kvar lite smågatsten från de övriga projekten, alt. den lite större storleken (storgatsten) som du kan använda??
Hur går det med bilder på dina spännande markarbeten förresten

MVH//Christina.
Hur går det med bilder på dina spännande markarbeten förresten
MVH//Christina.
Funderade några sekunder på smågatsten men insåg sedan vad kvadrameterpriset på den muren skulle bli :-X ;D
Har ärligt talat inte kommit så mycket längre på det andra. Luften gick lite ur mig efter sommarens vedermödor och de efterföljande regnens konsekvenser på det :'( Går runt o fnular och sparkar i jord- och sandhögar, planterar ett träd här och ett där, lägger ut markduk över häckjorden osv. Gärna med en öl i handen. Mycket behagligt men jag undrar vad grannarna tror om det sistnämnda.... ;D
Och innan jag kan börja med plattläggningen vill jag få upp de här murarna. Åtminstonde återuppbyggnaden av den gamla stenstolpen vid uppfarten måste upp då den styr var jag ska börja läggningen. Så söndagen gick åt till att lägga upp alla delar (stenar) på marken och kontrollera märkningen på dem så att jag får ihop den igen
Har ärligt talat inte kommit så mycket längre på det andra. Luften gick lite ur mig efter sommarens vedermödor och de efterföljande regnens konsekvenser på det :'( Går runt o fnular och sparkar i jord- och sandhögar, planterar ett träd här och ett där, lägger ut markduk över häckjorden osv. Gärna med en öl i handen. Mycket behagligt men jag undrar vad grannarna tror om det sistnämnda.... ;D
Och innan jag kan börja med plattläggningen vill jag få upp de här murarna. Åtminstonde återuppbyggnaden av den gamla stenstolpen vid uppfarten måste upp då den styr var jag ska börja läggningen. Så söndagen gick åt till att lägga upp alla delar (stenar) på marken och kontrollera märkningen på dem så att jag får ihop den igen
Det billigaste (i naturstensväg) jag kan komma på är kullersten, vilken man brukar få väldigt billigt om man åker med ett släp och plockar själv, fördelen med det är att du då även kan välja stenstorlek och form.
Vi betalade 200:- för ett släpvagnslass (oavsett storlek) och för en yta ämnad enbart för soptunna kan det ju inte gå särskilt mycket (även om det går mer än man i förstone tror, vis av egen erfarenhet
).
Annars kan man ju använda Rustikblock eller Gårablock, Byggmax har väldigt bra priser på S:t Eriks 'Rustik', alltså både på block och marksten.
Här är en PDF-fil med läggningsråd för mur av kullersten, från FlisbyAB's hemsida. http://www.flisbyab.se/laggrad_pdf/Kullerstensmur.pdf
MVH//Christina.
Vi betalade 200:- för ett släpvagnslass (oavsett storlek) och för en yta ämnad enbart för soptunna kan det ju inte gå särskilt mycket (även om det går mer än man i förstone tror, vis av egen erfarenhet
Annars kan man ju använda Rustikblock eller Gårablock, Byggmax har väldigt bra priser på S:t Eriks 'Rustik', alltså både på block och marksten.
Här är en PDF-fil med läggningsråd för mur av kullersten, från FlisbyAB's hemsida. http://www.flisbyab.se/laggrad_pdf/Kullerstensmur.pdf
MVH//Christina.
Hmmm, det skulle ju kunna vara något. 200kr för ett släp, det är inte 08-priser väl?! :
I ena hörnet av tomten står, ovanpå stenmuren, en stolpe enligt bilden nedan. Funderade ett tag på om det skulle kunna vara något, bara för att ta upp ett befintligt "designelement". Men dels kan jag väl inte påstå att jag är helt förtjust i utseendet, sedan vete ju f-n hur man skulle få till det?! Färdiga element eller gjut själv på något vänster ???

Sen slog det mig precis att jag faktiskt har ~1,5m kvar av en del av muren som blev över när jag breddade infarten. Får jag bara till "ytterkanten" mot uppfarten snyggt, så kan den med lite tur täcka den mur som blir in mot tomten, den del som syns mest från gatan. Fast då återstår ju en vägg som därmed skulle få ett annorlunda utseende...
Hmmm, hoppas jag inte tar för mycket bandbredd här på forumet när jag sitter här och tänker "högt" :-[
I ena hörnet av tomten står, ovanpå stenmuren, en stolpe enligt bilden nedan. Funderade ett tag på om det skulle kunna vara något, bara för att ta upp ett befintligt "designelement". Men dels kan jag väl inte påstå att jag är helt förtjust i utseendet, sedan vete ju f-n hur man skulle få till det?! Färdiga element eller gjut själv på något vänster ???

Sen slog det mig precis att jag faktiskt har ~1,5m kvar av en del av muren som blev över när jag breddade infarten. Får jag bara till "ytterkanten" mot uppfarten snyggt, så kan den med lite tur täcka den mur som blir in mot tomten, den del som syns mest från gatan. Fast då återstår ju en vägg som därmed skulle få ett annorlunda utseende...
Hmmm, hoppas jag inte tar för mycket bandbredd här på forumet när jag sitter här och tänker "högt" :-[
Är det någon som prövat "Hypertufa", http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=37140&a=433741?! Om det stämmer att man får en granitliknande yta så skulle ju det kunna vara en idee...
Köp in vanlig sprängsten. Levereras från närmsta kross sorterad i olika storlekar. Kostar i princip ingenting.
Låt ett par polacker bygga en riktigt snygg och rejäl mur, fäll in belysning, gör plats för sopkärl, grindar, whatever. Tycker naturmaterial är supersnyggt.
Låt ett par polacker bygga en riktigt snygg och rejäl mur, fäll in belysning, gör plats för sopkärl, grindar, whatever. Tycker naturmaterial är supersnyggt.
Hypertufa är jättesnyggtswehjo skrev:
För mig personligen så är hypertufa utmärkt där man vill att mossa osv. ska växa på och ge ett intryck av 'riktigt gamla trädgårdsdetaljer' typ mossiga bänkar osv.
Granitliknande, nja......., kanske i övervuxet, mossigt tillstånd, där man knappast ser det underliggande materialet, men då kan det väl å'andra sidan vara likt lite vad som helst
Skulle nog också rösta på något naturmaterial i mindre exklusiv form, kanske (återigen
Alternativt använd betong, men låt det vara just det istället för att försöka få det att likna granit, eller bygg av lecablock och putsa.
MVH//Christina.
F-n, va jobbigt, här försöker jag för en gångs skulle ta en genväg och inte göra ett så noggrannt och "rätt" jobb. Jag var stolt över mitt nya jag. Och så blir man nedsablad på en gång.... ;D ;D
Så okey, okey, jag ska göra det med granit men då tar det nog ett tag innan jag har fått ändan ur vagnen
Men visst kommer jag att tycka det var värt det när det väl är klart!!
Stort tack för all input!!!
Så okey, okey, jag ska göra det med granit men då tar det nog ett tag innan jag har fått ändan ur vagnen
Stort tack för all input!!!
Klicka här för att svara