Hej,
Vi håller på för fullt att planera tomten och har en liten fråga...
Vi kommer att bygga en spalje under vår altan som ligger 220 cm över markytan.
Spaljen vill vi klä in med någon "trevlig" växt och vi har funderat på Vildvin, Hortensia eller Clematis ev. en kombination av dessa.
Frågan är när skall man plantera dessa ?
Är det nu på hösten eller till våren ?
Vi bor i Stockholmsområdet.
Tacksam för råd

Alla dessa kan du köpa krukade och då kan du plantera redan nu. Klätterhortensian tar ett par år på sig innan den sätter fart - men väl värd att vänta på ;). Vildvinet måste du hålla efter så att den inte växer vidare in på husfasaden dvs klippa in varje år. Personligen skulle jag inte kombinera vildvinet med något annat (snyggast ensam!) men de andra förslagen kan 'funka ihop' om du tänker på färgval etc. Eftersom de flesta klematisar klipps ner regelbundet och kan snärja in sig i tex klätterhortensian, som inte ska klippas, kan det bli lite problem med just den kombinationen. Jag har tidigare föreslagit den lättskötta och tåliga kaprifolen i kombination med klematis som en lättare kombination just för att också kaprifolen bör hållas efter.

Om du vill ha Clematis men inte vill klippa den så välj typen "Patens". http://www.cedergrens.com/ har en otrolig mängd clematisar :D. Deras katalog är underbar, man njuter av att bara läsa den (språket).

Tack för svaren !
Eftersom vi kommer att ha en öppning i spaljen på 150 cm borde det gå att kombinera Clematis och Hortentian men attt ha dem på varsin sida av "dörröppningen".
En fundering bara...
Är det en fördel att plantera dessa på hösten eller kan jag lika gärna vänta till våren ?
Det finns ju så många saker man skall hinna med innan snön är här :D

Du kan gott vänta till våren. Samtidigt kan du kolla av priserna - klätterhortensian är ganska dyr. Skall du inte blanda klätterväxterna kan det vara en fördel att köpa krukade klematis nu på hösten eftersom det är vanligt att dessa reas. Kruka om dem i en större kruka och gräv ner i jorden fram till våren.

Solana - Cedergrens katalog passar lämpligast för de som är mottagliga för litterär växtporr ;D ;D ;D

Så är det nog ;D, saknar bara lite mer bild"porr" i katalogen, men å andra sidan så får fantasin flöda..... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.