Hej,

Är ute efter lite förslag på en tunn häck som ska vara ca 150cm hög och tät med en gång hälst :-)

Vi har våra sovrum ut mot en gångväg vilket gör att vi har rätt mycket insyn.

Det vi kommit på att göra är att sätta upp en spalje mot gångvägen och sedna låta något trevligt klättra på den och göra så att det inte går att se igenom.

Låter det som en bra ide, blir det snyggt tror ni?

Sedan undrar jag vad man ska använda för växt att klättra på spaljen. Vad håller sig snyggt genom åren? Hälst ska det ju vara tätt och snyggt även vintertid.

Alla förslag mottages tacksamt :-?

Du skriver både om spaljé och häck ... Det enda som verkligen håller sig vintergrön - även i din växtzon - är murgröna men det tar ett antal år för den att etablera sig och täcka hela spaljén.

Med "tunn" häck menar du alltså en smal häck ;) och en häck som skall ge insynsskydd för sovrumsfönstret även vintertid. Vissa thujor växer inte så brett och om man klipper in den ett par gånger/växtsäsong kan du hålla den verkligt tät och fin och fullständigt insynsskyddande. Men detta kräver minitiös skötsel/klippning - i annat fall yvar den snabbt till sig och vill inte gärna återgå till smal form. Vad jag förstått har du inte så stor plats för en bredare häck.

Annars vurmar jag återigen ;) för boken som snabbt växer upp, som kan hållas mycket smal och vars vintervissna blad sitter kvar och ger visst insynsskydd.

Dessa förslag är nog de enda som kan hållas smala och ge vinterinsynsskydd. Eftersom häcken ska sättas mot en gångväg är det också bra att den i sig är stabil - vilket bägge ovannämnda är. Men thujan är känslig för hundkiss och kan lätt bli brun och ful om gångtrafikanterna har jyckar.

i väntan på häcken som ska växa till ..... en gardin, draperi som man kan dra för? ;)
gaia

Hur pass lång tid skulle det ta för murgröna att täcka en spalje som är ca 150cm hög?

Thujor, går det bra att hålla höjden på dem när de vuxit till sig. Kan man klippa dem på höjden? Vill fortfarande ha kvar utsikten över häcken.

Tanken med en spalje var att de skulle snabbt komma upp i höjd samt att de borde bli rätt billigt, har inte räknat på det än men det känns som de alternativet borde bli billigast samt att man får upp rätt höjd direkt. Dock kan det ta ett tag att täcka spaljen men det borde väll inte ta så fruktansvärt lång tid eller.

Murgröna: beror också på jordförhållandena men räkna med ett antal år

Thuja kan du hålla efter. Jag förstår inte vad du menar med höjden. Jag skrev att man måste klippa den flera gånger om året - då naturligtvis även på höjden - för annars blir den ful.

Hur stor är ytan mellan sovrumsfönstret och gångvägen?

Thujor har jag bara sett friväxande tror jag.

Om jag vill hålla en thujahäck 150cm hög hur kommer det se ut efter några år?

Om du vill ha en smal häck och bor i zon 2 så kan du ju även ha den smala taxus bacciata "Fastigiata". Finns ju även enar (juniperus) som är smala Annars kan du ju själv välja spalje med mer eller mindre stora "hål". Tyvärr är det ju inte riktigt så många sorter som är gröna även under vintern. På somamren så finns det humle som är riktigt smabbväxande. Annars har du ju "arkitektens tröst" (bokharabinda) som växer i den milda grad att du får nog täckning men den håller sig inte så låg men du kan ju själv styra över grenverket. Du har även clematis du kan arrangera, olika typer av vin, kaprifol, pipranka och klätterhortensia. Du kan ju annars fläta ihop ditt eget pilstaket som verkar som spalje men som får sidogrenar och blir väldigt tätt när bladen kommer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.