Vill plantera i rabatten växter som blommar från våren till hösten och som inte ser skräpigt ut när vissa blommat över och andra tar vid.

Är lite sugen på nävor blandat med annat. Men vad mer för växter kan man ha som inte blommar upp samtidigt?

Denna fråga kan ge hur komplext svar som helst! Jag hänvisar dig vidare, antingen till
http://www.alltomtradgard.se/
eller till
http://www.odla.nu
där det finns massor av proffs som ger råd.

Att plantera en hel säsongsrabatt är inte lätt och det bästa sättet - och roligaste - är faktiskt att pröva själv och lära sig av de egna misstagen. Läsa massor av trädgårdsbäcker och lusläsa frökataloger under vintermånaderna.

::)

Tack :-)

... eller gå med i den lokala trädgårdsföreningen ... där får man dessutom växtbytarkompisar ...

Hej!

Jag tycker att nävor är en utmärkt stomme. Det finns hur många sorter som helst och det finns de som blommar jättelänge, så välj sort med omsorg.

Något annat man kan tänka på när en rabatt skall vara fin under lång tid är att välja växter med vackra blad, som ju pryder sin plats även när de inte blommar. Funkia är ett sådant exempel. Att blanda växter med olika höjd och växtsätt gör planteringen mer intressant. Om du har en stor rabatt kan man också tänka sig att sätta någon liten blommande buske bland perennerna.

Hälsningar Karin

Utan att ha en aning om jord och sol/skugga är det svårt. Jag är som du och gillar inte skräpiga växter. Några som jag tycker att inte blir skräpiga och fula när de blommat klart men som kräver sol är iris (vackra blad), bolltistel (vackra fröställningar), röd rudbeckia, isop (kan bli lite för yvig om får det för bra), kantnepeta (extremt lång blomning, klipp av när första floret blommat ut så kommer mer), akleja, fingerborgsblomma, pioner, lupiner (borde få godkänt med ev. lite stöd)...ja det finns massor. På våren är det fint med pärlhyacinter, krokus och i viss mån tulpaner (även om man får leva med bladen på tulpanerna)...å rosor är ju aldrig fel förståss-hela sommaren oavsett om blommar eller ej. Klematis är vackra att få upp höjd med...
Absoluta mardrömmar är å andra sidan valmo med undantag för blå bergsvalmo. Gör aldrig om missen och planterar dem igen. Stormhatt och riddarsporrar är jag förtjust i men de trillar i princip alltid omkull.

Rekommenedar dig att införskaffa boken "Vår trädgårdsbok" av Kvant och Palmstierna. Likaså boken "Allt om trädgård" av paret Hansson. Det är alltid bra att ha rejäla trädgårdsböcker när man planerar växtval och även få tips på färg och form som betyder mer än vad vi tror.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.