Jag har återfyllt med befintliga massor efter dränering och lagt på grus för att lätta upp lerjorden något. Hur stor jordfräs behövs för att vända runt detta? Erfarenheter tas tacksamt emot!

Hej, jag står inför samma situation. Dvs skall fräsa i lerjord. Lerjord kräver (enligt mer erfarna villaägare på jobbet) åtminstone en jordfräs på 5 hk. Vidare gäller det att passa på att fräsa medan jorden är fuktigt. I annat fall står fräsen bara och hoppar ;D

Mvh/Leif

Jordfräsa + lerjord + sand = NEJ!! Det är som om att be jorden att cementera ihop sig. Den skada som man gör jorden kommer aldrig att kunna återställas. Tyvärr! Lerjorden kittar ihop sig med sanden. Vill man ha en lättarbetad lerjord är grunden att tillföra mullmaterial d v s kompost (växtdelar, organiskt material). Lerjorden har en enorm förmåga att hålla vatten och är näringsrik men den har även tråkiga egenskaper som just detta. Vad man kan göra med lerjord är att gräva och lägga upp den i "kocklor" och låta frosten sköta arbetet. Är sand redan utlagt så är mitt råd att INTE jordfräsa (aldrig jordfräsa på lerjord) och lägga på rejält med mull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.