Vilma skrev:
I vår dagstidning stod det i somras att bålgetingarnas gift var 8 ggr giftigare än vanliga getingars. Hur man nu mäter nåt sånt  :-?  Det finns alltså uppgifter som hävdar annat?
Hittade en hemsida om bålgetingar:

"Hos de flesta människor sker ingen särskild reaktion efter ett stick. Bålgetingens gift är nämligen inte farligare än binas eller andra getingars gift.
Några vetenskapliga resultat: Binas gift är ur giftighetsprincip sett väldigt väl studerat , då det är lätt att få tag i. LD50, den mängd gift som leder till att 50% av testdjuren dör (i detta fallet möss), har beräknats till 6mg gift per kg kroppsmassa för binas gift. Rapporter om bålgetingens gift ligger mellan 10mg/kg (HABERMANN 1974) till 90mg/kg (KULIKE 1986), ungefär 1.7 – 15 ggr svagare än honungsbinas’!"

http://www.hornissenschutz.de/swehornets.htm

Eftersom både morsan och syrran är rejält allergiska mot getingar så har vi varit noga med att få bort dem hemma. Så man har ju provat ett och annat, med vaierande resultat :)

Där vi har haft mest problem är med getingar i panelen/väggarna på huset. Myrr tar kål på dem och det enda problemet kan vara att få dit en tillräcklig mängd precis i ingången. Efter många turer på stegar och stick och myrrburkar på en pinne kom jag på ett sätt som jag tycker fungerar riktigt bra: blåsrör.

Jag tar ett VP-rör (elinstallationsrör) och petar ner en löst sittande papperstuss 5 cm i ena änden. Sedan fyller jag upp med myrr, sätter myrränden precis mot getingboets öppning och blåser hårt i andra änden. Vips, en rejäl dos myrr rätt in i boet.

Se till att blåsa i rätt ände bara - Myrr är inte nyttigt :)

/Ola

har torskat för bålgetingar 2ggr... problemet med dem är att de inte kommer en å en på samma sätt som de getingar jag blivit stucken av... utan att det kommer ett gäng på en gång och sticker skiten ur en :P

men slutresultatet är som flera getingstick ::)

Getingfälla görs enklast av en genomskinlig godisburk (sådan man kanfå ifrån godis affärer mm). Mitt i locket gör man ett hål för ett rör, tex. en bit från ett avloppsrör 32 eller 40 mm diameter 50mm långt. Hålet skall sluta tätt runt röret.

Som lockmedel använer man en del öl. en del sockervatten och lite gäst. Det går bra att pilla ner några äppelbitar i också.

Ställ burken på en vindskyddad solig plats. Har du ett geting bo i närheten så får du några hundra i lådan på ett par veckor. Flugor går med nöje i samma fälla.

Jag rekomenderar ej att använda lim då det verkar skrämma bort dem, men jag är osäker.

Lacknafta i sprayflaska och getingarna trillar ur luften vid en träff. Annars är nog myrr bäst för bobortagning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.