Jag fällde några gamla tallar idag och tyvärr ramlade ena tallen lite snett och hamnade på en fin kastanj som vi skall behålla och hade av 4 st kraftiga grenar inne vid stammen på kastanjen :'( . Den är fortfarande vacker att titta på och vi vill gärna ha kvar den.

Min fråga är: ska man ha på någonting på brottytorna, täcka med något eller bara låta det vara och hoppas på det bästa??

Hoppas grenar har inte dragit med sej barken från själva stammen i falet .
För att underlätta lekningen så kan du såga av stumparna för att få sårytan mera slätt. Den slätta ytan är svårare att angripas av rötsvampar och liknande.
Man sågar nära stammen men inte helt tätt intil. Man ska lämna en krage som ser ut lite annorlunda än barken på grenen - just som en krage som har förmågan att växa och så småningom täcka över såret. Snitet ska inte vara vågrätt så att vatten har lättare att rinna av den sågade ytan. Man ska inte pensla med något , bara hålla tummarna och låta såren leka :).
Det är svårt att beskriva hur det ska göras. Sök på "beskärning av träd, fruktträd" på nätet så kanske träffar du på några bilder som säger mer än mitt inlägg ;)
lycka till!
gaia

Tack för svaret!

Jag har sökt runt lite men inte lyckats nåt vidare.

Barken är inte skadad men grenarna har gått av väldigt nära stammen så det blir nog svårt att såga snygga snitt men jag får sno på mig leapard-kalsongerna imorgon och svinga mig upp (nåja) i kastanjen för en närmare titt.

Tack för det!

Var uppe igår och det gick ganska lätt att få till snygga snitt med "krage", den gren i toppen som gick vågade jag mig inte upp till (högt) så där får jag hoppas på det bästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.