Hej,

Hörde av en arbetskamrat att det tydligen finns ett medel som är lika effektivt som Round Up, och som är tillåtet att spruta med på villa tomter. Tyvärr viste han inte vad det hette.

Är det någon här som vet vad det heter?

Weibulls har ett som heter Rambo och sägs ersätta Round Up rakt av men av egen erfarenhet så är det sämre, tar inte alls lika bra och ogräset kommer snabbt tillbaka.

Passade på att köpa ett lager Round Up när det skulle försvinna från hyllorna hemmavid så man klarar sig ett tag ;)

Den Roundup som finns i butiken nu är den inte likadan som den gamla?

Det är det säkert men varuhusen och fackhandeln i min del av världen plockade bort det från hyllorna i höstas tyvärr, fick ingen bra förklaring till det.

robban44 skrev:
Det är det säkert men varuhusen och fackhandeln i min del av världen plockade bort det från hyllorna i höstas tyvärr, fick ingen bra förklaring till det.
Kanske beror på att man insett att Roundup är ett gift som sprider sig i naturens kretslopp och så småningom kommer tillbaka på tallriken! Förlåt men kunde inte låta bli... 8-)

C
David_Q skrev:
Kanske beror på att man insett att Roundup är ett gift som sprider sig i naturens kretslopp och så småningom kommer tillbaka på tallriken! Förlåt men kunde inte låta bli... 8-)
Nästan rätt. Cancerframkallande om jag minns rätt...
Ogräsättika är tydligen det som gäller nu om man vill vara miljövän.

wertok skrev:
Den Roundup som finns i butiken nu är den inte likadan som den gamla?
Jag har fått för mig att den inte får säljas till vem som helst längre. :-/

Round Up finns fortfarande i ett flertal varianter som får användas av folk med viss utbildning. Trädgårdsvarianten har förbjudits men efter överklaganden från tillverkarna så blev den kvar på hyllorna tills vidare. Kanske har förbudet trätt i kraft nu. Anledningen till att det förbjöds var helt enkelt att det ofta överdoserades ffa. på " hårdgjorda ytor" varvid det rann rakt ner i grundvattnet har jag hört. För oss med kirskål på täppan är det väl inte så kul men för Moder Jord är det bra.

David_Q skrev:
[quote author=robban44 link=1143796809/0#3 date=1144065663]Det är det säkert men varuhusen och fackhandeln i min del av världen plockade bort det från hyllorna i höstas tyvärr, fick ingen bra förklaring till det.
[/quote]

Finns ju förklaringar till allt så den får jag bjuda på, tur man fortfarande får lova att röka och kröka så man håller sig frisk längre ;)

Får jordbrukare användadetta?

Vad jag har förstått så används det av jordbrukare,parkförvaltningar mm.

Får jordbrukare användadetta?
Sabai skrev:
Vad jag har förstått så används det av jordbrukare,parkförvaltningar mm.
Ja, jordbrukare får använda detta, och det är en mycket starkare variant än den vi fick köpa i affären som koncentrat ;)

Och vi får tydligen också använda trädgårdsvarianten ett tag till
http://www.kemi.se/templates/Page____3766.aspx

Dä gäller det att fråga någon sådan då

Det är väl tur att jordbrukarna får använda detta, då går det ju rätt in på tallriken. Om man använder det i trädgården, och då en svagare variant, så kan det ju bara "hända" att det hamnar på tallriken. De e skillnad de.

Jag provade att blanda vanlig ättika med vatten c:a 50% och använde på min uppfart.
Fungerade alldeles utmärkt, samt blir förmodligen mycket billigare är Round up?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.