Hej
Vi fick vårt hus färdigt i juli men har ännu inte gjort något åt trädgården.
Vi har hunnit fundera en del och har kommit fram till att vi vill fylla upp en del på framsidan, lägga i lite mer dränering och en del andra markarbeten.

När vi sen skall börja planera trädgården med plattsättning, häck buskar etc så känner vi att vi behöver en del hjälp. Vem kan vara lämpligast att kontakta i ett sånt här fall?

Är det en trädgårdsarkitekt som kan vara rådgivande beträffande nivåer, dränering, plattsättning samt vilka växter vi skall plantera eller hur bör vi gå tillväga?

/Pajen
8-)

Hur mycket får det kosta? Om pengar inte är ett problem finns det många duktiga proffs. Är pengar en begränsande faktor skulle jag fråga vänner och bekanta - man brukar alltid känna någon som är kunnig och intresserad, fråga på olika forum ;) och kanske gå på trädgårdsmässor där de brukar ha rådgivning o.s.v. Förbered dig oavsett vilket genom att ta ett långt måttband och mät och rita upp skalenligt hus i förhållande till tomtgräns, eventuella träd, stenar och annat som finns på tomten som du vill ha kvar. Ett tips är att passa på när det är nysnö. Markera vädersträck, kolla var det är sol och skugga. Vad gäller gångar så bör dessa ligga där det känns naturligt; var har ni gått nu de senaste 5 månaderna? Var gillade ni att sitta i somras...där vill ni nog ha uteplats osv? Vad gillar ni för växter? Skall det vara prydligt eller yvigt? Högt eller lågt? Skriv en lista på vad ni gillar. Vad gäller dränering, nivåer och grovplanering är det bara att kontakta duktig grävare - fråga hur mycket denne har gjort trädgårdar. När grävaren kommer är det dock bra att veta var man vill ha planteringar eftersom de då kan gräva ur till ca. 70 cm djup (om du vill ha buskar, rosor eller träd). På nybyggestomtar är ju jorden ofta väldigt packad och det är inte kul att gräva för hand. Jorden som grävs ur kan man fylla ojämnheter med. I groparna skall du ha sållad matjord - ingen ide att köpa dyra växter och plantera dem i skräpjord. Ett råd är att ha få stooora land än många små. Minimum är tycker jag 1 meter brett och två meter långt men jag har rabatter som är 6-7 meter. På vårt nybygge blir ena rabatten ca. 10 meter lång och två meter bred. Har du mycket befintlig trädgård som kan bli förstörd så tycker jag inte du skall in och böka med grävare...då får du gräva ;D
Oj det här blev långt men jag är en sådan som tycker detta är kul...

Bara ett tips på själva grävningen. Minigrävare är guld värda om man vill göra nått i befintliga trädgårdar. De är såpass lätta att de tar sig fram utan att förstöra(lite gräs kan ryka där man vänder men det är ju lättfixat) och de gräver nått ruggigt bra.

Hej,

Om du är intresserad själv kan vara ganska bra att gå på en trädgårdskurs även om du anlitar proffs. Har själv varit på en sådana kurs och det var lärorik. Man blir inte trädgårdsdesigner men börjar tänka kanske lite anorlunda.

Finns lite i hela landet, bla www.medborgarskolan.se

Lycka till

Capi

Börja med er närmiljö i trädgården. D v s där ni själva antar att ni kommer att vistas mest. Försök att vara ute och titta i andra trädgårdar, titta i tidningar efter vilken typ av trädgård ni skulle önska. Gå till botaniska trädgårdar eller allmänna planteringar för att se hur växter och sammansättningar ser ut. Vad vill ni säga med färgsättningen? Rumsbildningen och vad vill ni förmedla då med rummen. Hur fungerar färger i vår uppfattning (tex vill man att något parti ska vara lugnande eller uppiggande). Finns en bra bok som heter "Planera trädgården" av dagberg och Johansson. Kan även rekommendera att läsa böcker av Ulla Molin, hon var (i mitt tycke) en mästare att tänka i "tak och golv" när hon anlade trädgården.

Mitt råd är att panikbörja INTE. Börja inte heller med hela trädgården utan starta vid närmiljön. Ta fram en tomtritning och skaffa kalkyleringspapper och markera ut vad som redan är befintligt (huset, stor sten m.m.). Detta kan vara ett bra sätt för att ni ska veta vad ni har i dagsläget innan ni kanske kontaktar en trädgårdsdesigner.
Trädgårdsdesigners brukar ha utbildning som trädgårdsingenjör eller landskapsarkitekt.

Kolla efter någon duktig OCH auktoriserad trädgårdsdesigner. Sök på nätet eller gå in på www.tradgard.org där det finns en lista över designers i sverige.

Lite beroende på tomtstorlek men om ni gör allt på en gång, rita karta, markera vart ni vill lägga ned vattenslang i marken till olika "vattenposter", lägg ned rör och elkabel (inte så dyrt som man tror) och ta sedan in en minigrävare med förare.

Vattenposterna är för att slippa linda in 50m vattenslangen i era nya fina rosor. Elen är till för trädgårdsbelysningen till vintern, och minigrävaren gör minimalt med skada i trädgården, om man inte är proffs själv så är det billigare att betala än förare som gör det på en bråkdel av tiden det tar för dig att köra över det du just planterat.

Betalade 4000:- vitt för nästan en dags grävning med 100m elkabel och rör i stockholm. BILLIGARE ÄN KIROPRAKTOR

Henrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.