B
Badger: [citat] Då kommer du inte ha några problem....:D
8 svar · 14,4k läst
M
Mowi300: Byggde som du med fyra stenar högt och två 45 graders böjar på kort sträcka vid entren. Det blev definitivt inte snyggt med bara hela block och förskjuten skarv som väl är det vanligaste att man lägger. Jag sågade alla stenarna även på mitten så att det blev en jämn skarvning genom alla block på höjden. Mycket damm blev det men även min skiva från Jula lever än.
6 svar · 9,1k läst
yonna
yonna: Om inte planket är mycket vindutsatt bör 2 m mellan stolparna räcka. Det beror också lite på hur långt planket ska vara. Jag byggde för säkerhets skull i ena ändan en vinkel på en knapp meter (tänk till i så fall - vinkeln blir snygg om man 'följer' planket) och fick på detta sätt en ytterligare stabilitet. Har för mig att jag använde 120 mm breda plank, ohyvlat tryckimpregnerat
1 svar · 8,5k läst
Ö
öland: Jätteverbena eller svartöga, men då måste du ha något den kan klättra i, den är ett årig men har du en snygg ställning är den även fin på vintern.
4 svar · 1,5k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Det bästa är att spräcka stenarna med snigamit och ta bort så mycket som möjligt. Tar man bara bort toppen som någon skrev här i tråden så kommer stenen så småning om upp igen. Tjälen gör att stenar, även större som dina, sakta men säkert trycks upp igen.
7 svar · 8,7k läst
Stefan N
Stefan N: Är på väg att ta hem ca 10 m3 jord till att plana ut med. Har nån någon erfarenhet av http://www.brajord.se/ hur bra kvalitet deras produkter håller och hur dom ligger till i pris? Andra tips på leverantörarer?
2 svar · 8,6k läst
S
santos: I skåne kostar tvättad runt 130kr/ton exkl moms.
8 svar · 24,3k läst
R
Rypos: Hej Kan ni på forumet med lite koll ge lite återkoppling på "rimligheten" i följande anbud. Det gäller lite marksten, entre trappa, slänttrappa samt en upphöjd rabatt med stödmurblock. Vi undrar om priset vi fått är rimligt i förhållande till omfattning. Vi har inte kunnat ta in flera anbud för att jämföra och tar därmed forumet till hjälp. För 147.000 kr inkl. moms får vi
0 svar · 2,6k läst
gafsan
gafsan: Kolla gärna i Gysinges Handbok. Har bra målningsbeskrivningar. Finns beskrivningar på en del länsmuseers hemsidor. Här är en länk. http://www.hallahus.se/stilhistoria/pdf/linoljefaerg.pdf Det finns fler om du söker på nätet. Lycka till och måla tunt!
1 svar · 2,6k läst
A
annse71: Hej allihop! Vad glad jag blir för all feedback! Kanon att få diskutera sina ideer innan man testar dem rent praktiskt. Vår dörr är riktad mot norr. Burspråket är nordöstlig riktning på. Just hörnet innanför groventredörren är ganska mörkt, så där måste man nog ha tåliga krukväxter. Kanske en fuchsia kan funka sommartid. Håller med om att en bänk skulle vara fin. Tanken är
7 svar · 2,7k läst
·
G
grävaren: I förra veckan försökte jag mig på att beskriva det du frågar efter. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/107889-takkonstruktion-foer-vaexthus.html De flesta växthus bygges med 4 mm glas. Det bästa är att först köpa glas och därefter bygga huset efter glasens mått. Det finns väldigt många olika standard dimensioner på glas. Kolla med www.uba.se Träväxthus blir
1 svar · 22,5k läst
Angelven
Angelven: Nu vet jag inte hur brant eran slutningstomt är - men jag har själv 5000 kvm med en maxhöjd på 40 meter över starthöjden.... Det är klippor för höga för mig att klättra på i ett steg - jag når mellan varje avsats men måste hitta skrevor att hålla mig i ;-) Vi har lärt tvillingarna sedan de var 2 att det är halt, det kan finnas orm (en hel del faktiskt) och att ta det försiktigt
5 svar · 4,5k läst
snickarboden
snickarboden: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/108254-rot-avdraget.html I det forumet hittar du lite mer info. Och som jag tolkat saker så lär du inte kunna göra avdrag för markarbeten eller nybyggantion. /Kent
1 svar · 6,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Låt väderoch vind bryta ner ytan borde vara det enklaste sättet. Oljan skyddar träet nu på vintern, och till sommaren borde det vara möjligt att måla.
6 svar · 18,2k läst
L
Leaff: Jag behöver sätta upp en grind (1m) samt 4m stängsel. Det skall likna Gunnebo. En grind från Gunnebo kostar ju ett antal tusen, vill hitta ett billigare alternativ. Stängsel från Jula går bra, men de har väl inte grindar?
0 svar · 4,0k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Tack för tipset
6 svar · 2,5k läst
B
billy_baver: RALLARROS förökar sig med rotskott och frösådd. En enda planta sår 80.000 frön per säsong. Den trivs i lättare och näringsfattig sandjord eller sand, och brukar hitta sin nisch efter skoghyggen och schaktarbeten. Jag skulle tro att mest effektiva sättet att bli av med dem är att förändra växtens jordmån, etablera en duktig konkurrent och fortsätta rensa bort rallarrosen mekaniskt.
3 svar · 2,9k läst
Larsa
Larsa: Ljuddämpning handlar mest om att det skall vara tunga massiva material, så en mur är ju bäst. Att isolera med cellplast är ingen bra ide. Markisolering är bättre, den dämpar ljud hyfsat bra, men det kan ju bli problem med att den binder fukt och det kan leda till att planket ruttnar. Själv har jag funderingar att bygga med Träullit. Den kan du montera direkt på trästolpar och sedan
3 svar · 9,3k läst
·
juliane
juliane: Vi har varit och kollat runt på bauhaus tidigare men inte sett något sådant staket. Får väl åka dit och fråga. Kanske kan de beställa staketet åt en iaf..
2 svar · 2,0k läst
A
ArneTW: Jag har sett en hel del annonser i lokalpressen på gärdesgårdsvirke... runt 10-15 kronor styck har jag sett. (södra dalarna). En del säger att man ska använda en för stolparna men i allafall härikring så används senvuxen gran för det mesta. Dock är det väl en fråga om tillgång misstänker jag. Det tips jag kan ge är att hitta ett område som ska slutavverkas och få tillåtelse
5 svar · 9,3k läst
M
m96steal: Hejsan, Jag kommer till våren att gräva upp stora delar av vår gräsmatta på framsidan för att anlägga planteringar och gångar istället. Måste jag då gräva upp gräsmattan och forsla bort den eller räcker det om jag vänder gräset nedåt (Spadvänder) och sedan jordförbättrar med god planteringsjord ovanpå? Det skulle underlätta arbetet väsentligt om detta fungerar. //Stefan
0 svar · 3,5k läst
F
fredrikandersson: Tack för råden! Tänkte du en "häck" runt hela huset? Det blir nog mer än mitt trädgårdsintresse klarar av ;) Tanken är att jag ska låta järneken och granen växa upp till övre kanten på trappen ungefär. De mindre buskarna ska få bli större, men inte jättemycket större. Tanken är att det ska följa formen på trappan, låter lite dumt kanske, svårt att förklara. Men
8 svar · 6,6k läst
·
E
edstrom@home.se: Hej, Vi ska höja tomten med fyllnadsmassa och tar gärna emot. Bor 2 mil söder om Göteborg (Särö) Hör gärna av er! Mvh, Alexander Tel 0739-410051
0 svar · 1,2k läst
malmborg
malmborg: Jag hade lagt fiberduk. Sen 10cm 0-18 krossgrus som jag paddat och sen 3-4 cm 4-8 singel. (6-8 funkar säkert. Jag aldrig jobbat med det.) Att lägga 10-15cm lager med singel blir "mjukt" (speciellt 8-16) går knappt köra skottkärra eller cykla på. -Men visst 4-8 singel följer ju med någon sten i skon in någon gång ibland. Lycka till!
3 svar · 8,2k läst
J
JKPK_peter: Vispolar själva upp en isbana på vårt bostadsområde och det är några saker man bör tänka på ifall undelaget är asfallt som hos oss: - För att få en bra grun bör man börja med att vattna lite första gången dvs i princip använda en dimma på munnstycket som fryser fort. Detta skall upprepas ett antal gånger innan man kan göra sjäva spolningen! - När detta är kalrt spolar man
6 svar · 45,4k läst
blåhaken
blåhaken: Ja! jag tror åckså det. Man vill inte väcka den björn som sover. Jag fick precis veta att han som bodde här tidigare. satte dit dottern till hon som utfärdade byggloven för snatteri. Sen var det bara att flytta för hans del. Inget bygglov där inte!
28 svar · 22,0k läst
·
B
billy_baver: Svar: Ja! Du ska ersätta all jord ner till fast underlag, alternativt till frostfritt djup. Annars får du ingen körbar yta utan lervälling. Täck den frilagda ytan med geoduk. Bottna med grovt material och lägg sedan något lager med finare fraktion under (exempelvis) stenmjöl, som komprimeras innan du lägger ett slitlager av grus. Att avbana 12 x 4 meter intill 0,5 meters djup är ingen
1 svar · 3,0k läst
R
rickardax: Hej Den bästa lösningen är att ha traditionella plintar. Jag satte staketet på framsidan i helgen och gjöt fast traditionella 70 plintar med två plattjärn. Det är en sådan otrolig skillnad för dessa står så stadigt att man skulle kunna kedja en elefant till dom utan att vara orolig för att det svajar. Jag kommer att uppdatera om Benders/Hornbachs sätt att ta till sig kritiken. Mvh
3 svar · 2,5k läst
Bjurran
Bjurran: Är ingen expert på området, men jag skulle tro att det bästa är att försöka undvika all jord så länge det går. Gräs trivs inte lika bra i grus. Har själv så vid min fontän, och det fungerar ganska bra. Ättika har använts ibland för att ta död på eventuellt grönt som ändå lyckas ta sig. Men visst, jag har även tagit till metoder som gasoltub till husvagn och
2 svar · 1,3k läst
B
billy_baver: Kolla in begagnatmarknaden också! Sök efter *kvarn* på Blocket. http://www.blocket.se/vi/18553637.htm?ca=16_s Själv är jag ingen entusiast, och minns hur landets alla trädgårdar invaderades av "Ölandskvarnar" och "Skånemöllor" på 50- och 60-talen. Många tillverkades som souvenirer; ett sommarminne att släpa hem till radhuset ... Urgh ...
2 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.