1 263 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ojämt...
Har grävt undan en ½ m hög platå (ca 150 kvm) på tomten för att plana ut gräsmattan. Jag ledjde bort schaktningen och grovplaneringen, gjorde sedan finfördelningen av matjorden och sådd själv. Gräset har växt upp fint men det är inte jämt... Gräsmattan blev ganska ojämn med en mindre kulle i mitten på den nya gräsmattan och allmänt lite vågigt. Undrar hur man brukar göra när man ska göra en plan yta och har dåligt ögonmått, har man pinnar som man markerer höjden med (och laservattenpass)?
Redigerat:
jag brukar "pinna" upp ett rutnät på med ca 2X2 meters rutor. sen märker jag ut var jag vill ha färdig nivå. Sen är det "bara" en fråga om att fylla på kratta och om man ska vara riktigt kinkig ta en planka och dra av 
Man kan lägga några långa reglar som man väger av och justerar så att de följer den lutning/form du vill ha på gräsmattan. Beroende på storlek kan man lägga några rader med ca 4m mellan. Väg av med vattenpass till allt är jämt eller lutar med den lutning du vill ha. Sen ser man ganska tydligt, och man kan även "dra av" kullar genom att dra en lång bräda över reglarna
Klicka här för att svara