22 954 läst ·
4 svar
23k läst
4 svar
väcka liv i slitna betongplattor?
Visst är betongplattor fina när de är nylagda men finns det nåt sätt att rengöra dem om 5 - 10 år så att det får den typiska "ny-betong-yta" igen. Att tvätta med högtryck räcker inte långt iom att det mesta av smutsen sitter i porerna så jag antar att nåt starkare måste till.
En svag blandning med en sur lösning löser kalken i toppskiktet på betongen
jag använder 2% saltsyra i vatten och blandar VIS= vatten i syra. Vi har det på jobbet. Det går bra med ättiksyra också
högtryckstvätta sedan
Var försiktig med växter i närmaste omgivning
Förvattna växterna eller täck dom med plast
Skölj noga
Om inte plattorna är helt förstörda av ålderdomen kan de faktiskt bli vackrare än nya
Pröva först på en liten yta för att beräkna hur länge lösningen skall verka
När det gått en stund (2-4 minuter) slutar reaktionen ändå (basiskt-surt)
Det efterlämnar inget skadligt då basiskt-surt tar ut varandra= 0
jag använder 2% saltsyra i vatten och blandar VIS= vatten i syra. Vi har det på jobbet. Det går bra med ättiksyra också
högtryckstvätta sedan
Var försiktig med växter i närmaste omgivning
Förvattna växterna eller täck dom med plast
Skölj noga
Om inte plattorna är helt förstörda av ålderdomen kan de faktiskt bli vackrare än nya
Pröva först på en liten yta för att beräkna hur länge lösningen skall verka
När det gått en stund (2-4 minuter) slutar reaktionen ändå (basiskt-surt)
Det efterlämnar inget skadligt då basiskt-surt tar ut varandra= 0
Ursäkta mig, men det är SYRAN I VATTNET och inte tvärt om. Ingen praktisk skillnad om du utgår från 2% lösning men den som droppar vatten i konc saltsyra kan få anledning att ånga sig bittert.
Kemiläraren på gymnasiet tänkte alltid på sin fru när han blandade syra, för hon hette Siv. Praktiskt
Tror jag ska prova ättiksyra på mina danska sjöstensplattor som är grå av ålder och alger.
Kemiläraren på gymnasiet tänkte alltid på sin fru när han blandade syra, för hon hette Siv. Praktiskt
Tror jag ska prova ättiksyra på mina danska sjöstensplattor som är grå av ålder och alger.
Tack för ditt inläggsvartöra skrev:Ursäkta mig, men det är SYRAN I VATTNET och inte tvärt om. Ingen praktisk skillnad om du utgår från 2% lösning men den som droppar vatten i konc saltsyra kan få anledning att ånga sig bittert.
Ett gammalt och felaktigt uttryck är vad jag har fått lära mig, helt klart
Slog lite på nätet och vist skall det vara SIV = syra i vatten
Hur har jag kunnat undgå detta i alla år?
Kompetensen bland lärarna borde helt klart höjas
Min kemilärare sa alltid att man skall vara VIS när man blandar vatten-syra
och vi är flera på jobbet som använder uttrycket VIS
Farliga grejer det här
Saxat ute på nätet:
Om man häller vatten i koncentrerad syra blir det varmt och då vatten kokar före syran kan vattnet börja koka och då skvätta upp syra. Om man gör tvärt om så är det syra man häller i som inte kokar lika lätt och som snabbt kan neutraliseras av att det är mycket vatten -> mycket säkrare.
Åter igen tack
Ställde frågan till min son (19 år) som gått ut NA (gymnasiet) och ramsan är att "när det gäller syror skall man INTE vara VIS"
Så fel det kan bli :eek:
Redigerat:
Faktiskt är det inte farligt att blanda koncentrerad saltsyra VIS, utan det är när man blandar koncentrerad svavelsyra det är farligt. Svavelsyran är hygroskopisk, vilket medför att vid tillsats av vatten börjar den koka och då börjar det stänka. Att få koncentrerad svavesyra på sig kan ge svåra sår mm.
Koncentrerad saltsyra är 33% alltså finns där redan 67% vatten, medan svavelsyran är 95-98%.
(är kemilärare och predikar SIV för grundskoleelever, medan gymnasieeleverna får lära sig skilja på de starka syrorna och dess egenskaper...)
Koncentrerad saltsyra är 33% alltså finns där redan 67% vatten, medan svavelsyran är 95-98%.
(är kemilärare och predikar SIV för grundskoleelever, medan gymnasieeleverna får lära sig skilja på de starka syrorna och dess egenskaper...)
Klicka här för att svara