Härligt vad mycket åsikter och erfarenheter det fanns om detta : )

Jag skall tilläga att klipparen började att varva märkligt efter att jag kört ner i ett stort hål i gräsmattan! Jag liksom dippade ned den varav den helt plötsligt började apa sig = (

Har också hört att något kan hända med knivarna vilket skall ge ett liknande fenomen som mitt? Ligger nära till hands kanske?

Förutom detta är mitt luftfilter helt kladdigt och dryper av "sås"/olja. Har försäkt göra rent det men det är liksom inte så enkelt. Kan detta påverka? Har varit så länge dessvärre : (

Kniven/knivtallriken är i detta fall svänghjulet.Kolla så att kniven sitter som den skall.
luftfiltret skall inte se ut som ett beg kaffefilter, utan skall vara torrt och rent.
När knasaren inte får ordentligt med luft så tar den större andel soppa istället vilket kan leda till taskig/ojämn gång.

Ardexsmitten: Sorry...mitt andra inlägg var menat på skoj, precis som mitt första.
Men det kanske inte var så skoj som jag trodde.Hade käkat lite för mycket tradolan....då mister man liksom lite av sin fokus;-------)

Om membranet är kasst så brukar det rycka svart när den går upp och ner i varv.

/danso

Tocke skrev:
Ett mebran separerar inte, möjligtvis så torkar det och förlorar sina egenskaper att "pumpa" fram sås. Men om du stått kallt och torrt om vintern så behövs lite hjälp att smörja "läpparna" Om rackar´inte vill hoppa igång och mebranet är "trött" skit i klåparn´n på gräklippar-verksat´n som tror han är är unik och tjuter om sitt mebran. Han gör vad jag nu avslöjar; skruva bort tändstiftet häll i några droppar/svätt soppa direkt i cylindern. Tillbaka med stiftet, dra och den hoppar igång direkt =)
Jo, på dom nyare modellerna så går dom sönder. Vildigt tunna kanter som håller på vissa ställen, därför brukar man lägga dubbla packningar för att stabilisera eller hålla det bättre på plats.
Källa: Brorsan har jobbat som repratör på stiga i många år,

/danso

ClasseClas
danso skrev:
Jo, på dom nyare modellerna så går dom sönder. Vildigt tunna kanter som håller på vissa ställen, därför brukar man lägga dubbla packningar för att stabilisera eller hålla det bättre på plats.

/danso
Jo, visst är det så att membranet löses upp av vanlig bensin pga etanolen. Akylatbensin rekommenderas för den är inte så aggressiv mot gummi.

Det märkliga är att min gamla B&S på landet, en gissningsvis tidig 80-talare, fungerar utmärkt på blyfri bensin, medan min B&S -01a hemma inte "tål" vanlig bensin. Grejorna har blivit sämre med åren kan man tycka.

danso skrev:

/danso
Garanterat packningen..att Stiga inte gör något åt saken är närmast skandal.

Ett trix är att limma den nya packningen när man ändå monterar den, då håller det betydligt bättre.

Mitt nya membran höll bara någon månad innan det var dags igen :mad: :mad:

Provade en fuling och limmade ihop det med blå packningssilicon som det står ska tåla bensin.
Nu har klipparen stått över vintern och funkar förträffligt även i år.

Min nyköpta gräsklippare gick inte ens 5 timmar innan den gav upp. Köpte ju B&S pga av kvalitet bl a på fassans gamla Klippo. Men nu görs det tydligen olika motorer från B&S, och gissa vilken jag köpte?...

Iaf, trots att ingenting sades om bensin i bruksanvisningen, fick jag rådet att ENBART köra grön soppa (akrylat-nånting). Måste vara kostsamt för BS att inte ange detta från början, garantin e nu utnyttjad 2ggr!

Tänkte koppla mitt inlägg till denna tråd, eftersom det delvis är relaterat.

Som det verkar är tipset om membranet/packningen helt korrekt när det kommer svart rök, och varvtalet går upp och ned okontrollerat.

Dock demonterade jag en Briggs & Stratton motor nyligen för att byta den tidigare nämda membranet/packningen, men vid demonteringen tog jag av misstag bort de båda fjädrarna (en större och en mindre). Detta skall inte vara nödvändigt, men jag lyckades ändå.....

Någon som vet hur dessa skall sitta, eller som kanske tillochmed har en bild av hur de skall monteras? Det finns lite för många fästpunkter och möjliga kombinationer för att det skall gå att testa sig fram......

Kan tillägga att motorn är en 3,5hk variant (har för tillfället inte tillgång till motornumret), och jag antar att det är en ganska vanlig variant (sitter på en Partner gräsklippare).

Problemet verkar vara löst. Det saknades ett stag mellan övervarvningsskyddet och plastvingen vid insprutningen på förgasaren.........

Vår Stiga med B&S motor från -04 gick nog aldrig bra från början. Fick det här bränslemembranet ni pratar om (35 spänn) bytt och den går bättre än nånsin.

Felet var att den varvade upp och ner och gick mkt dålig.

hittade detta http://www.chl.chalmers.se/~term/techproj/briggs/brigg1.htm

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.