Hej

Det är så att jag ska avskilja häcken och landen mot gräset med kantsten. ( 200*133*50)
Ska lägga dom plant, med jordfuktadbetong under.

Men frågan är hur mycket måste jag ta bort under och fylla upp med jordfuktadbetong. Räcker 5-8 cm?

MVH
//Rille

Jag har grundat med 40cm brett och djupt dike.

15cm med singel och en dräneringslang i botten, 20cm med 0-18 bärlager och 5 cm med stenmjöl för o sätta stenen i!

Då ligger de still och borde tåla många års körande ned åkklipparen... + att det är lätt att ta upp o rätta till om nåt skulle hända, tror det är svårt med jordfuktad betong. Men har ingen erfarenhet med det så....?

Det finns ett mycket enklare sätt att avskilja gräsmatta och planteringar, nämligen genom att använda smågatsten.

Inget speciellt underarbete behövs. Man placerar stenarna så att ovansidan kommer i nivå med gräsmattan. För att stenarna ska ligga bra sätter man dem tätt och slår ned dem något, t.ex. med en hammare och en brädbit emellan. För att undvika gräs mellan stenarna kan man därefter hälla på sand. Därefter trycka till fyllnadsmaterialet närmast stenarna ordentligt med änden av en brädbit. Efter tjällossningen följande vår kan man lägga en bräda ovanpå och längs stenarna och därefter trampa kraftigt så att stenarna ligger jämnt.

Efter mer än fem år ligger mina gatstenar perfekt. Genom att det inte finns någon nivåskillnad är det även lätt att klippa gräset.

Henri

Vill tillägga att genom användning av smågatsten i stället för vanlig kantsten kan man undvika raka och stela former i trädgården. Det är mycket enkelt att skapa våglinjer och cirklar.

Henri

Inget bärlager alltså - låter lite väl enkelt?

/A

Fungerar faktiskt utmärkt. Har satt sammanlagt 30 meter på olika ställen i min trädgård för över fem år sedan.

Viktigt dock att jorden närmast stenarna komprimeras ordentligt. Man håller en kort brädbit med änden nedåt, tätt intill stenen och slår med en rejäl hammare.

Henri

Utan bärlager är det nog mer tur än skicklighet om stenarna ligger stilla. När tjälen kommer hjälper det inte om man har komprimerat jorden. Den lär röra på sig ändå. Har man en väldränerad gräsmatta kan stenarna förstås återgå till rätt läge när tjälen försvunnit, men i annat fall får man nog justera dessa löpande. Själv chansar jag inte utan kör med bärlager.

jenfor skrev:
Utan bärlager är det nog mer tur än skicklighet om stenarna ligger stilla. När tjälen kommer hjälper det inte om man har komprimerat jorden. Den lär röra på sig ändå. Har man en väldränerad gräsmatta kan stenarna förstås återgå till rätt läge när tjälen försvunnit, men i annat fall får man nog justera dessa löpande. Själv chansar jag inte utan kör med bärlager.
Jag skulle också ha samma invändningar - om jag inte hade en mångårig erfarenhet. Förmodligen har tjälen ingen nämnvärd inverkan eftersom varje smågatsten täcker en så liten yta. När jag tidigare använde kantbrädor utmed dessa rabatter måste brädorna läggas om varje år efter tjällossningen.

Henri

Har nog en hel del att göra med typen av jord man har som underlag..

Bättre att vara säker om man inte vill lägga om två hundra meter kantsten.

Att göra och göra om är att göra ingenting.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.