2 179 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
vad plantera lätt, billigt och med snabbt resultat?
har försökt anlägga en "allmogeträdgård" med fyra kvarter och grusade gångar. allt runt en pampig kastanj. har insett att det tar en evinnerlig tid att både sköta och fylla ut kvarteren. nu har jag sista kvarteret kvar och vill fylla det snabbt så att skötseln blir hyfsat ätt till våren. vad ska jag välja för växter utan att bli ruinerad och utan att stå där med enkom lupiner och prästkragar.
det sista kvarteret är dessutom täckt med ogräs, ungefär som en tät gräsmatta. kan jag köra upp det med en jordfräs nu/ under hösten alltså och sen vårplantera/så? klarar en normal jordfräs ett plöja upp en gräsmatta?
ewa
det sista kvarteret är dessutom täckt med ogräs, ungefär som en tät gräsmatta. kan jag köra upp det med en jordfräs nu/ under hösten alltså och sen vårplantera/så? klarar en normal jordfräs ett plöja upp en gräsmatta?
ewa
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Olika ängsväxter är inte så dumt, finns även i buskigare varianter. Uppstammade rönnbärsträd är inte så dyrt, sjukdomsförskonade är de också.
Ang ogräset. Det är antingen hårt arbete eller pengar som gör jobbeteefwah skrev:har försökt anlägga en "allmogeträdgård" med fyra kvarter och grusade gångar. allt runt en pampig kastanj. har insett att det tar en evinnerlig tid att både sköta och fylla ut kvarteren. nu har jag sista kvarteret kvar och vill fylla det snabbt så att skötseln blir hyfsat ätt till våren. vad ska jag välja för växter utan att bli ruinerad och utan att stå där med enkom lupiner och prästkragar.
ewa
Tar du inte bort ogräset så växer det upp igen till våren oavsett om du har jordfräst eller inte.
Tyvärr.
men bönderna plogar ju och sår och inte kommer det upp nåt ogräs där inte. fast de kanske sprutar gift också. det har man ju inte lust med. att gräva ut låter förfärligt jobbigt. ytan är nog ca 40kvm. jordfräs låter bättre tycker jag men inte om man måste göra om allt arbete till våren igen.Biet skrev:Ang ogräset. Det är antingen hårt arbete eller pengar som gör jobbetDvs antingen får du ta bort allt rotogräs för hand (gratis men slitsamt) eller så gräver du ur ytan och lägger täckduk underst, därefter fyller du på med ny jord. Kan göras antingen nu eller till våren.
Tar du inte bort ogräset så växer det upp igen till våren oavsett om du har jordfräst eller inte.
Tyvärr.
Sex gånger sex meter vänder du manuellt på en eftermiddag. Och bertfäffande ogräs finns faktiskt ett knep: Täck med halm! Halmen hämmar inte bara ogräs. Den hejdar också avdunstning och bildar mylla.
Växtval beror på helheten. LITE tålamod tycker jag ändå du bör kosta på dig. Att du har ett kvarter öppet betyder att du kan använda det som "kindergarten" för att dra upp ett gäng nya plantar under ett mellanår. År två har nykomlingarna vuxit till sig, så att du kan dela upp dem, och flytta in dem i dina äldre kombinationer.
Växtval beror på helheten. LITE tålamod tycker jag ändå du bör kosta på dig. Att du har ett kvarter öppet betyder att du kan använda det som "kindergarten" för att dra upp ett gäng nya plantar under ett mellanår. År två har nykomlingarna vuxit till sig, så att du kan dela upp dem, och flytta in dem i dina äldre kombinationer.
Om du nu inte anser att du har tid och ork att sköta alla delar av trädgården finns ett förslag: Rensa bort ogräset (det kommer du faktiskt inte ifrån) och köp ett större antal hostor/funkior och plantera ut. Deras så småningom stora blad hindrar på sikt ogräsbekämpningen. Om du har mördarsniglar i trädgården bör du, om du ser dessa till våren, även strö ut snigelgift eftersom de gillar hostor. Men en totalplantering av just dessa växter kan bli väldigt snyggt.
Att kombinera hostor med en många tulpanlökar är också bra - först kommer tulpanerna och sedan hostornas blad som döljer tulpanerna som ju vill vissna ner själva. Redan andra året kan denna plantering bli snygg.
Att kombinera hostor med en många tulpanlökar är också bra - först kommer tulpanerna och sedan hostornas blad som döljer tulpanerna som ju vill vissna ner själva. Redan andra året kan denna plantering bli snygg.
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
215 kr inkl moms
Läs mer
tack både billy och yonna för era mycket bra svar. vända kvarteret på en eftermiddag låter kaxigt billy - kanske har du lust att visa hur det går till?
)
hostor låter som ett utmärkt förslag. ska kavla upp ärmarna men först ska 40 kbm ved in i helgen. sen får vi se vad som återstår av eefwah.
hostor låter som ett utmärkt förslag. ska kavla upp ärmarna men först ska 40 kbm ved in i helgen. sen får vi se vad som återstår av eefwah.
Vad duktig du är eefwah! .... 40 kubik fast material under bark fixar jag inte på en hel vecka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden