Hej!

Vi har byggt ett nytt hus och det visar sig att vägen utanför är mer trafikerad än vi trott. Därför vill vi sätta upp ett snyggt, rejält plank som också står pall för stark sydvästligt vind (bor i Malmö). Kan man isolera planket med t ex frigolit mitt i mellan om man lägger plåtbeklädnad uppe på? Tacksam för alla tips jag kan få! Hls Molo

Om ni skall byta fönster i det närmaste bör du inte slösa pengar på ngn mur som högst troligt du inte har en aning om den funkar eller inte. Dessutom kräver din mur/plank troligtvis bygglov, och kommer inte få vara särskilt hög.

Oj, såg att ni byggt nytt först nu, märkligt att det låter in så mycket då?

Frigolit dämpar inte de ljud du pratar om. Antar att det är mest motor och däcksljud du vill ha bort och det inte är då mycket lågfrekvent muller? En någorlunda enkel lösning har jag skissat på här, lugnar ner luftrörelserna, inte helt tät men dämpar hyfsat. De två överliggarna kan göras i tex 95x22 och kanten i 38x22 men måtten är inte kritiska.
På undersidan av överliggaren häftar man fast skumgummi med slutna celler av äggskalmodell.

Den öppnaste sidan skall vara mot vägen.

I Malmö får du bygga plank upp till 1,8 m och jag vet av egen erfarenhet att det krävs rejäla fundament för att få ett sånt att stå still.

• staket.JPG
Ljuddämpning handlar mest om att det skall vara tunga massiva material, så en mur är ju bäst. Att isolera med cellplast är ingen bra ide. Markisolering är bättre, den dämpar ljud hyfsat bra, men det kan ju bli problem med att den binder fukt och det kan leda till att planket ruttnar.
Själv har jag funderingar att bygga med Träullit. Den kan du montera direkt på trästolpar och sedan går det bra att sprutmåla i valfri färg. Har sett flera exempel då det har t.ex. 95x95 tryckt som stolpar och sedan träullit imellan, vissa plank har också läkt spikade på så att det blir lite mer levande.

Där jag bor måste man söka bygglov på plank/staket högre än 60cm...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.