K
klash: Haha, det är bara en liten skogssnutt mellan mig och vägen, som några parkförvaltare inte bryr sig det minsta om. Och att fixa en bullervall känns som ett väldigt projekt. Tomten ligger i 45 graders vinkel mot vägen, så de senaste tankarna är nog att bygga en uteplats i det hörnet ut mot vägen, och det blir nog cirka 18 meters plank, 3 meter högt. Men först ska köket bli klart...
27 svar · 48,0k läst
P
planka27x27: Tack för svaret! :) Funderar på att göra så här: 1. gräva ur 2. markduk/fiberduk 3. 16-32 singel + 0-8 singel + stenmjöl 4. packa 5. lägga plattor (21 x 21 cm) 6. vara glad :D Jag antar att det inte finns någon bättre lösning. Grusgång har jag helt övergett i dagsläget men plattor som ligger lite glest kan ju vara ett annat alternativ. När man tittar ut idag så undrar man faktiskt
2 svar · 1,8k läst
Sne4
Sne4: Jag hade nog byggt en liten gånggrind i ungefär samma stil som staketet. Om det bara är ngn gång ibland som ni kör in med bil - kan man inte tänka sig en löstagbar sektion där? -DVS att ni helt sonika lyfter av två granslanor de gånger ni ska köra in med bil.
2 svar · 4,4k läst
F
fredwel: Fröer: www.vegtech.se www.pratensis.se /fredrik
4 svar · 9,0k läst
Sne4
Sne4: Jag har också en biokub, utrymmet räcker till en säsong för två vuxna och två barn - för oss iaf. Enda nackdelen var att 'toppslån' blåste av stup i kvarten, men det gick ganska lätt att avhjälpa genom att fylla plastdetaljen med sand och plugga igen den.
2 svar · 3,3k läst
BiFuel
BiFuel: Ekar ihop med rhododendron och ormbunkar kan bli ruskigt trevligt! Ger lite slottsträdgårdskänsla. Med rätt hus till kan det ju bli grymt! Lite avundsjuk är jag allt, även om vår trädgård med gamla fruktträd, syrénträd och rosor troligen också kan bli fint och troligen passar det bättre till vårt lilla nätta hus :)
4 svar · 6,2k läst
H
hotspur: Nu är det dags att bygga ett rejält staket ovanpå en gammal, delvis hög stenmur jag har runt en del av min tomt. Troligen kommer jag köpa ett färdigt staket att sätta upp, dock så har jag lite funderingar kring infästningen. Som jag tänker nu så gjuter jag en betongsträng, med armering, längst ut på muren där jag gör infästningarna, på detta sätt så kan jag dels jämna ut
0 svar · 4,2k läst
I
ivaric: Hej alla, Har någon bilder på stödmur som gjordes av byggtimmer. Jag vill bygga sådan men vill också ha bilder på hur slutresultatet blev, gärna med några år gammal modell. Jag vill nämnligen kombinera sten med trä för att få "liv" på trädgården. ;) Tacksam för tips och bilder.
0 svar · 6,1k läst
K
kurt: Förutom markduken i botten, så kan man när man gör branta anläggningar använda en matta av fiber eller plast som håller kvar jorden. Den borde fungera även för flis eller barkmylla, den bildar en massa små fack som håller kvar det så att det inte rinner i väg med vattnet.
1 svar · 4,3k läst
Swetrot
Swetrot: Det beror ju helt på vad man har för förutsättningar, och vart ribban ligger. Väldigt grova gissningar för det du anger är att det med arbetskraft som gör det hamnar på 250kkr-300kkr. Om du gör jobbet själv, förutom att lägga asfalten då, kanske 150kkr. Men det är nog 30-40% upp och nedsida på dessa priser, för det beror som sagt på hur stor tomten är, och hur mycket av varje
1 svar · 3,3k läst
swecul
swecul: Ha ha!, jo, men där detska ligga kommer jag garanterat inte gräva igen... det är no säkert 0.5 kbm med kakel så det blir en bra utfyllnad...
2 svar · 1,7k läst
B
billy_baver: Bortsett från att jag tycker "större grusade områden" låter trist måste du först bestämma dig om ytan ska vara körbar för personbil eller till om med för lastbil. Kostnaden ökar med kraven på bärkraft. Stor del av kostnaden blir det man betalar för maskiner och transport. Det blir alltså inte mycket billigare att köra bort och deponera kullersten än att skaffa hem nytt grus.
1 svar · 3,3k läst
Totte_S
Totte_S: Jag håller på det som Immobil och Anj varit på, dvs 0-18, 0-16, krossgrus, väggrus etc kärt barn har många namn. Vi har "0-16 stenmjöl" och vi skyfflade bara ut, krattade jämnt och lät tid och regn göra resten. Stenhårt, rör sig inte ur fläcken trots bra lutning, ca 40-50 cm på 5 m. Gårdsgrus eller naturgrus går fetbort, det gör just det som Tindragull inte vill, nämligen hamnar
7 svar · 21,4k läst
J
jepperdy: Klarplasten är en tunnare sorts plexi, dvs ingen kanal eller byggplast. Men den isolerar nog inte alls lika bra som glas, utan det blir väl mer som ett drivhus vår, sommar och höst.
2 svar · 3,5k läst
A
Anj: Vi grävde ur hela vår uppfart i somras. Allt var lera och marken sköt flera dm på sina håll. Vi grävde dessutom en kulvert ut till garaget för vatten och mer el samt passade på att dränera en sida av huset när vi ända grävde. Det mesta grävdes ur 70 cm, på med markisolerskivor, sand och därefter ett bärlager. Så ser det ff ut. Vi lät det vara för att det skulle få sätta innan
1 svar · 3,0k läst
B
billy_baver: Hur kan man tala om Skåne och träd utan att nämna pileträd och alléer! Okey! Jag vet att de ofta blir angripna av insekter och diverse sjukdomar. Jag vet att det ser ut som Jerusalems förstörelse i hela trädgården efter minsta åskskur. Men jag kan inte låte bli att beundra deras svepande slöjor och det där vackra silade solljuset. Och de växer SNABBT! Silverpil (Salix Alba Sericea)
13 svar · 6,3k läst
pgillner
pgillner: För er som planerar att anlägga trädgård eller köpa växter till trädgård, kan jag rekommendera Westgarden (http://www.westgarden.se/). Dom är prisvärda, bra kompetens och har mycket ideer om hur det kan se ut. Bra kvalitet på växter. Prova! P.
0 svar · 1,6k läst
pgillner
pgillner: Vi har fått hjälp av Westgarden med att planera och anlägga trädgård. Vi är helnöjda. Prisvärda, mycket bra kompetens samt håller vad dom lovar. Företaget ligger i Bokänäs, men jag tror att dom arbetar med en radie av 10 mil (beroende på jobb såklart). P.
10 svar · 9,2k läst
Immobil
Immobil: För bästa effekt med vägsalt, ska man först vattna rejält. Därefter strör man ut saltet och avslutar med en vattning till. :cool: Sedan ber man en stilla bön, att det inte kommer ett skyfall som förstör det gjorda arbetet. :mad:
5 svar · 4,9k läst
blomkronan
blomkronan: Hej du har nog missuppfattat... jag ska inte ha växthuset mot en husvägg. Jag ska ha det "fristående" i trådgårdens ena hörn. Jag skall bygga taket av trä och takpapp, en stor anledning till att jag inte väljer glas på taket är att vi har en fobollsplan i närheten... och vi brukar hitta fotbollar i trädgården och i häcken bredvid där växthuset ska stå. Framsidan är den enda som
3 svar · 5,3k läst
·
A
aprilia-tobbe: Söker ett tipps på vart man kan få tag i o hyvlat tryckt virke för staket till bra pris. Jag har sökt lite på nätet men får inga träffar .Jag vill ha ohyvlat för att ev färg ska kunna sitta bra. Alla tipps mottages gladligen:)
0 svar · 1,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Sålänge ni vet vad det är ni beskär och varför, så är det OK. I princip en bra årstid för beskärning! Jag kan tipsa om en mycket bra bok för nyblivna trädgårdsägare. "Nya beskärningsboken" av Alm, m.fl. Bra illustrationer och långa listor av olika buskar och träd och hur man bäst beskär de olika arterna.
6 svar · 991 läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Kolla runt med flera arborister. Håller för övrigt med Sommartorparn att det r en svår konst att beskra gamla trd. Men ibland har man kanske inget val, grenarna växer för långt in över hus eller annat osv. Vi anlitade arborister för 4 år sedan som gjorde an avlastande kronbeskäring av vår 250år gamla ek. Den är mkt stor och hög. Det var två arborister som kom (de arbetar alltid
2 svar · 16,7k läst
B
basshunter: [citat] Fick veta att slangen ingick i priset och kostar 85 kr/m = 4250 av grävkostnaden. Då är den tydligen isolerad.
13 svar · 4,3k läst
M
Melkerberg: Benders labyrint antik är väl ung samma, 134 kr/m2 kostar det, jag brukar kolla här: http://www.bygghemma.se/?kb=1&gclid=CJrIhonsiJkCFRaA3godQD4Mmg Sedan beställer jag från min lokala bygghandel som har ung samma pris.
4 svar · 20,3k läst
I
In medias res: Du kan anlägga en eller ”flera platåer”, det vill säga sk viloplan i din trappa. Kanske kan du anpassa dessa på sådana ställen där trappan svänger och enbart ha hjulrännor i själva trappstegspartierna.
3 svar · 5,5k läst
S
storkarp: UV-filter? Antar att du menar UVC-rening. det fungerar mycket bra och är troligen nödvändigt om du skall ha het klart vatten. Filter med inbyggd UVC duger till mindre dammar.
12 svar · 12,6k läst
M
Melkerberg: FAst vil du läsa bara design har trädgårdsakademin div kurser. Dom har bra rykte, själv har jag funderat på att läsa någon där men inte fått tummen ur. http://www.tradgardsakademin.com/
2 svar · 1,7k läst
T
TochJ: Se bara till att ha en decimeter stenmjöl, alt. makadam. Då kan man fixa till det medsta med vibbron efteråt.
2 svar · 2,4k läst
Sne4
Sne4: Vill man ha en billig rosenbåge kan man alltid bocka och svetsa ihop armeringsjärn i lämplig längd samt svetsa fast horisontella stag mellan bågarna för att stag upp det hela. Jag hade nog gjutit fast ändarna i betong också och målat grönt/svart. Det finns en sida som jag brukar länka till med massor av smidesdetaljer om man vill göra något mer påkostat:http://www.montano.se/. Ett
1 svar · 8,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.